Τεύχος 516  19 Μαρτίου 2021    

Εάν επιθυμείτε να λαμβάνετε κάθε εβδομάδα την ΕΤΟΙΜΑΣΙΑ, είτε μόνον εσείς, είτε και κάποια δικά σας πρόσωπα, κάνετε Εγγραφή στο Newsletter μέσα απ’ το δικτυακό μας τόπο.

Κυριακή 21 Μαρτίου 2021 – Α΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ)

Ο Ἀπόστολος

Προς Εβραίους Επιστολή Παύλου (ια΄ 24-26, 32-40)

[Τα δεινά των μαρτύρων της πίστεως]

 

Το Ευαγγέλιο

Κατά Ιωάννην (α΄ 44-52)

[Η κλησις του Φιλίππου και του Ναθαναήλ]

Πέμπτη 25 Μαρτίου 2021 – Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ

ΕΠΕΤΕΙΟΣ 200 ΕΤΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΑΛΙΓΓΕΝΕΣΙΑΣ (Εθνική Εορτή)

Ο Ἀπόστολος

Προς Εβραίους Επιστολή Παύλου (β΄ 11 - 18)

[Ἐν ᾧ γὰρ πέπονθεν αὐτὸς πειρασθείς, δύναται τοῖς πειραζομένοις βοηθῆσαι]

 
Το Ευαγγέλιο

Κατά Λουκάν (α΄ 24 - 38)

[Ευαγγελισμός της Υπεραγίας Θεοτόκου]

Οἱ Ἱερές Ἀκολουθίες την 2η ἑβδομάδα τῆς Ἁγίας & Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς

(στο Παρεκκλήσιο των Αγίων Νεομαρτύρων Ραφαήλ, Νικολάου & Ειρήνης)  

 

εικοναΚΥΡΙΑΚΗ Α΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ, 21 Μαρτίου (τῆς Ὀρθοδοξίας)

7:00 π.μ. Ὁ Ὄρθρος καί ἡ Θεία Λειτουργία (τοῦ Μεγάλου Βασιλείου) καί ἡ λιτανεία τῶν ἱερῶν εἰκόνων ἐντός τοῦ Ἱ. Ναοῦ

5:30 μ.μ. Ὁ Κατανυκτικός Ἑσπερινός

 

ΔΕΥΤΕΡΑ 22 Μαρτίου, Ἁγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων

6:00 μ.μ. Τό Μέγα Ἀπόδειπνο

 

ΤΡΙΤΗ 23 Μαρτίου

6:00 μ.μ. Τό Μέγα Ἀπόδειπνο

 

ΤΕΤΑΡΤΗ 24 Μαρτίου

7:00 π.μ. Θεία Λειτουργία τῶν Προηγιασμένων Δώρων

6:00 μ.μ. Ὁ Πανηγυρικός Ἑσπερινός τῆς ἑορτῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ

 

ΕυαγγελισμοςΠΕΜΠΤΗ 25 Μαρτίου

7:00 π.μ. Ὁ Ὄρθρος και ἡ Πανηγυρική Θ. Λειτουργία τῆς ἑορτῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ - Ἡ Δοξολογία ἐπί τῇ συμπληρώσει 200 ἐτῶν ἀπό τῆς Ἐθνεγερσίας τοῦ 1821

6:00 μ.μ. Ὁ Ἑσπερινός τῆς ἀποδόσεως τῆς ἑορτῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ

 

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 26 Μαρτίου

7:00 π.μ. Θεία Λειτουργία τῶν Προηγιασμένων Δώρων

5:00 μ.μ. Ἡ Β΄ Στάση τῶν Χαιρετισμῶν στήν Ὑπεραγία Θεοτόκο (1η Ἀκολουθία)

6:30 μ.μ. Ἡ Β΄ Στάση τῶν Χαιρετισμῶν στήν Ὑπεραγία Θεοτόκο (2η Ἀκολουθία)

 

ΣΑΒΒΑΤΟ 27 Μαρτίου

7:00 π.μ. Ὁ Ὄρθρος καί ἡ Θεία Λειτουργία (τοῦ Ἁγ. Ἰωάννου Χρυσοστόμου)

5:30 μ.μ. Ὁ Ἑσπερινός

 

Αγιος Γρηγοριος ΠαλαμαςΚΥΡΙΑΚΗ 28 Μαρτίου, Β΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ)

7:00 π.μ. Ὁ Ὄρθρος καί ἡ Θ. Λειτουργία (τοῦ Μεγάλου Βασιλείου)

5:30 μ.μ. Ὁ Κατανυκτικός Ἑσπερινός

 

Οἱ Ἱερές Ἀκολουθίες τελοῦνται στό Ἱ. Παρεκκλήσιο Ἁγίων Ραφαήλ, Νικολάου καί Εἰρήνης.

Τά Ἱερά Μνημόσυνα καί Τρισάγια τελοῦνται στόν κυρίως Ναό μέ περιορισμένο ἀριθμό συμμετεχόντων (βάσει τῆς Κ.Υ.Α. 3/3/2021).

 

 

 

 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

 

"Κυριακή της Ορθοδοξίας - Αναστήλωση των Εικόνων"

Η σημασία των Εικόνων στην Ορθόδοξη Εκκλησία

 

αναλογιον

Αν καταφύγει κανείς στα πρακτικά και τις αποφάσεις της 7ης Οικουμενικής Συνόδου, η οποία συνήλθε το 787 στη Νίκαια της Βιθυνίας, και ασχολήθηκε με το θέμα των εικόνων, θα βρεί την σημασία τους. Είναι γνωστό ότι η Δυτική Εκκλησία ακολούθησε μια παράδοση μειωτική για τις εικόνες. Για πρώτη φορά ο πάπας Ιωάννης Παύλος ο Β΄, σε εγκύκλιο του προς τους ρωμαιοκαθολικούς επισκόπους μέ αφορμή των 12 αιώνων από τη σύγκληση της 7ης Οικ. συνόδου τολμά και διαγράφει τη μειωτική παράδοση της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας και προσπαθεί να οικειοποιηθεί τις παραδόσεις, που διατήρησε και κράτησε η Ορθόδοξη Εκκλησία.

Στην εγκύκλιο τονίζεται η θεολογική και παιδαγωγική αξία των εικόνων και προβάλεται η παράδοση της αδιαίρετης Εκκλησίας. Αναγνωρίζεται ότι «ιδιαίτερα η ελληνική Εκκλησία αλλά και οι σλαβικές, στηριζόμενες στα έργα των μεγάλων εικονόφιλων θεολόγων, όπως ο άγιος Νικηφόρος της Κων/λεως και ο άγιος Θεόδωρος Στουδίτης, προσέλαβαν την προσκύνηση της εικόνας, ως ακέραιο μέρος της λειτουργίας, όπως ακριβώς συνέβαινε με τή λειτουργική τέλεση του λόγου». Αναφέρει δέ ότι υπάρχει « κάποιο ανανεωμένο ενδιαφέρον για τη θεολογία και την πνευματικότητα των εικόνων της Ανατολης», δηλ. της Ορθόδοξης Εκκλησίας και ότι γίνεται μια «εκ νέου ανακάλυψη της Χριστιανικής εικόνας». Οι εκφράσεις αυτές μαρτυρούν την παραμέληση και παραγνώριση της αξίας των εικόνων στη Δύση αλλά και την ανακάλυψη ενός κρυμμένου θησαυρού.

Σήμερα πολλές προτεσταντικές Ομολογίες άνκαι απορρίπτουν φυσικά την τιμητική προσκύνηση χρησιμοποιούν όμως για διδακτικούς και κατηχητικούς σκοπούς τη ζωγραφική των εικόνων. Οι Ορθόδοξοι, κρατήσαμε την παράδοση της Εκκλησίας από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα και οι εικόνες του Χριστού, της Θεοτόκου και των αγίων, οι οποίες κοσμούν τους ναούς μας αποτελούν χαρακτηριστικό στοιχείο της ταυτότητας και γνώρισμα γνησιότητάς της.

Η αλήθεια της πίστεως και της ζωής της Εκκλησίας είναι αυτό που ονομάζουμε Ορθοδοξία. Χωρίς την Ορθοδοξία δεν υπάρχει αληθινή κοινωνία με τον Θεό, άρα ούτε αληθινή θεολογία. Χωρίς αληθινή πίστη και ζωή δεν υπάρχει σωστή επικοινωνία με τον πλησίον. Χωρίς σωστή θεώρηση του Θεού δεν υπάρχει σωστή θεώρηση της κτίσεως (δημιουργίας). Ασέβεια προς τον Θεό σημαίνει ασέβεια προς τον άνθρωπο, πού είναι εικόνα του Θεού και ασέβεια προς τον φυσικό κόσμο.

Την πρώτη Κυριακή της Μεγάλης Τεσσαρακοστης γίνεται ο εορτασμός της νίκης της ορθής πίστεως της Εκκλησίας κατά των αιρέσεων, η οποία εκφράζεται με την ορθή αντίληψη για τις εικόνες. Ορθοδοξία είναι η αλήθεια των εικόνων. Στην εικονομαχία οι Πατέρες είδαν το σύνολο των αιρέσεων.

Η εικονομαχία κατά την άποψη των Πατέρων δημιουργήθηκε από επίδραση επί του Χριστιανισμού Ιουδαϊκών και Ισλαμικών αντιλήψεων και χριστιανικών αιρέσεων, κυρίως του Μονοφυσιτισμού και Μανιχαϊσμού. Ιουδαϊσμός και Ισλαμισμός απαγορεύουν την χρήση των εικόνων στους ναούς τους λόγω του κινδύνου της ειδωλολατρίας.

Οι Μονοφυσίτες, υπερτονίζοντας την θεϊκή φύση του Χριστού μέσα στην οποία απορροφήθηκε η ανθρώπινη, θεωρούσαν αδύνατη και ανεπίτρεπτη την περιγραφή σε εικόνα της απερίγραπτης φύσεως του Χριστού. Οι Μανιχαίοι περιφρονώντας κάθε τι υλικό, ως κακό, δίδασκαν ότι ο Χριστός δεν προσέλαβε αληθινή ανθρώπινη φύση, η οποία θα μπορούσε να περιγραφεί με εικόνες. Ο Χριστός (κατά τους Μανιχαίους) δεν ήταν μια αληθινή ιστορική ύπαρξη, αλλά ένα φάντασμα, και αυτοί που τον έβλεπαν, νόμιζαν ότι έβλεπαν τον Χριστό. Η εχθρότητα προς την ύλη τούς οδήγησε στον Δοκητισμό.

H εικονομαχία αμφισβητούσε και καταργούσε τη σωτηρία του ανθρώπου από τόν Χριστό. Αρνείται την θεία Ενανθρώπηση, την θεία οικονομία και τις συνέπειές τους εφ’ όσον αρνείται τη δυνατότητα περιγραφής της ανθρώπινης φύσεως του Χριστού, αλλά και τόν αγιασμό και τη δόξα του σώματος και της ύλης. Γι’ αυτό και οι Πατέρες είδαν στην εικονομαχία μια συμπερίληψη όλων των προηγουμένων αιρέσεων και ανατροπή του Χριστιανισμού.

Οι Πατέρες ερεύνησαν και διαπίστωσαν την θέση της Παράδοσης πάνω στο θέμα των εικόνων. Πλήθος ήταν οι μαρτυρίες από τα συγγράμματα Πατέρων και αγίων που αποδείκνυε ότι η χρήση των εικόνων στην Εκκλησία είναι αρχαιότατη συνήθεια, εναντίον της οποίας καμιά αντίδραση δεν υπήρχε. Ήταν τόσον πολλές οι μαρτυρίες από τήν παράθεση κειμένων πατερικών για την ύπαρξη και χρήση των εικόνων από την εμφάνιση του Χριστιανισμού, ώστε ζητήθηκε από τον Πρόεδρο της Συνόδου Πατριάρχη Κων/λεως Ταράσιο να μήν παρουσιασθούν άλλα κείμενα γιατί προκλήθηκε κορεσμός από την αφθονία τους.

Πρώτος ο Μ. Βασίλειος χαρακτηρίζει την παράδοση της Εκκλησίας για τις ιερές εικόνες «αποστολική». Οι εικόνες δηλαδή υπάρχουν μέσα στους ναούς προ του Μ. Κων/νου, από την εποχή των Αγίων Αποστόλων. Την παράδοση αυτή επικυρώνουν αρχαιολογικά ευρήματα των πρώτων μεταποστολικών χρόνων, τα οποία παρουσιάζουν απεικονίσεις του προσώπου του Ιησού Χριστού. Ήταν στοιχείο της εκκλησιαστικής ζωής, όπως φαίνεται στους παλιούς ναούς και στα συγγράμματα των Πατέρων. Και η Πενθέκτη Οικουμενική Σύνοδος (692) στήριξε αυτήν την παράδοση με τον 82ο κανόνα της και απαγόρευσε να αγιογραφείται πάνω στον σταυρό ο Χριστός ως αμνός (πρόβατο), αλλά με την ανθρώπινη μορφή του. Οι πατέρες και οι πιστοί χριστιανοί για 800 χρόνια ανατράφηκαν μέσα σ’ αυτήν την παράδοση. Η εικονομαχία ήταν μια καινοτομία, που παρουσίαζε τους προηγούμενους Πατέρες και όλη την Εκκλησία να ζει μέσα στην πλάνη.

Το πιο σταθερό στοιχείο στα πρακτικά της 7ης Οἰκ. Συνόδου είναι ο τονισμός της αξίας και ο σεβασμός της Παραδόσεως, η οποία ταυτίζεται με την Ορθοδοξία. Η παράδοση για την Εκκλησία είναι η ζωή της εν Αγίω Πνεύματι. Στις αποφάσεις της η Σύνοδος αναφέρει ότι: «τηρήσαμε την παράδοση της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας χωρίς να αφαιρέσουμε ούτε να προσθέσουμε κάτι, αλλά όπως διδαχθήκαμε από τους Αποστόλους, κρατούμε τις παραδόσεις που παραλάβαμε, αποδεχόμενοι όλα όσα ακριβώς η αγία Ορθόδοξη Εκκλησία από την αρχή προφορικά και γραπτά παρέλαβε, μεταξύ των οποίων και η κατασκευή των εικόνων». Στήν όγδοη καί τελευταία συνεδρία της Συνόδου πάλι διακηρύσσεται ότι:«Εμείς ακολουθούμε τις αποφάσεις της αρχαίας Εκκλησίας. Εμείς αναθεματίζουμε όσους προσθέτουν κάτι ή αφαιρούν από την ορθόδοξη Εκκλησία. Εμείς αναθεματίζουμε την καινούργια διδασκαλία των εικονομάχων.Εμείς αποδεχόμαστε τις σεπτές εικόνες».

Πράγματι…

Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ

        

Διαβάστε επίσης:

Το στάδιο των αρετών άνοιξε, όσοι θέλουν ν' αγωνισθούν ας εισέλθουν...

Λόγος εις την Α’ Κυριακή των Νηστειών, του Αγ. Λουκά, Αρχιεπισκόπου Κριμαίας)

Η σημασία των Εικόνων στην Ορθόδοξη Εκκλησία, Α. Χ., Ιερά Μονή Βατοπαιδίου Αγίου Όρους

Η πρώτη Κυριακή της Σαρακοστής: Κυριακή Α΄ Νηστειών – Κυριακή της Ορθοδοξίας

Κυριακή της Ορθοδοξίας – Οι ΑΓΙΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ, του Μητροπ. Νικοπόλεως Μελετίου (+)

Η Μεγάλη Σαρακοστή και η οικογένεια, του Αρχιμ. Συμεών Βενετσιάνου

Μεγάλη Σαρακοστή: Πορεία προς το Πάσχα, του π. Αλεξάνδρου Schmemann

Οι ιερές Ακολουθίες της Μεγάλης Τεσσαρακοστής

Η βίωση της χαρμολύπης στην ορθόδοξη πνευματικότητα, του καθηγητή Λάμπρου Κ. Σκόντζου

Λεξικό της εκκλησιαστικής υμνολογίας

Η λατρεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, κείμενα του Αρχιμ. Συμεών Βενετσιάνου και του Πρωτοπ. Ιωάννη Καλογερόπουλου

  

Ακούσματα - Video:
Κυριακή Α΄ Νηστειών - Ορθοδοξίας  Η τιμή επί το πρωτότυπον διαβαίνει [Αρχιμ. Συμεών Βενετσιάνος, 2017]

Κυριακή Α΄ Νηστειών - της Ορθοδοξίας [Αρχιμ. Συμεών Βενετσιάνος, 2014]

Κυριακή της Ορθοδοξίας - Απολυτίκιο [Ψάλλει ο αρχ. π. Νικόδημος Καβαρνός]

Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΕΒΟΑ [Γ. Χατζηχρόνογλου & βυζαντινός χορός]

Ο Ακάθιστος Ύμνος στον Ι.Ν.Παναγίας Φανερωμένης Χολαργού (2014)

Οι χαιρετισμοί στην Υπεραγία Θεοτόκο (με υπέρτιτλους)

Δοξολογία ἐπί τῇ ἐθνικῇ ἑορτῇ τῆς 25ης Μαρτίου 1821 [Ι.Ν. Ευαγγελισμού Αλεξανδρείας Αιγύπτου, 2016]

Το Μέγα Απόδειπνο [Ι.Μ. Αγίας Τριάδος, Σπαρμού Ολύμπου, 2018]

Ὁ Ὄρθρος, οἱ Ὧρες [Ι.Ν. Αγίου Παντελεήμονος Πεύκης Αττικής (2019)]

Θεία Λειτουργία τῶν Προηγιασμένων Δώρων [Μητροπολιτικός Ι.Ν. Παμμεγίστων Ταξιαρχών Σερρών (2014)]

Ακολουθία του Ὄρθρου [Ι.Μ. Ξενοφώντος Αγίου Όρους (Οκτ. 2019)]

Το στάδιο άνοιξε. Οι αθλητές στην αφετηρία!... [Διαδικτυακή εκπομπή «Πέρασμα» του Ιδρύματος Νεότητας & Οικογένειας της Ι.Α.Α. (15/3/2021)]

 
Και άλλα πολλά ενδιαφέροντα και ψυχωφελή, στο ειδικό Αφιέρωμα στο Τριώδιο και στην Μεγάλη Τεσσαρακοστή

 

1821-2021, 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση: Αφιέρωμα

Κυριακή 21 Μαρτίου

Ὁ Ἅγιος Ἰάκωβος ὁ Ὁμολογητής
Ὁ Ἅγιος Μιχαὴλ ὁ Νεομάρτυρας ὁ Μαυρουδής
Ὁ Ἅγιος Θωμᾶς Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως
Ὁ Ἅγιος Βήρυλλος Ἐπίσκοπος Κατάνης
Οἱ Ἅγιοι Δομνίνος καὶ Φιλήμων οἱ Μάρτυρες
Ὁ Ὅσιος Σεραπίων ὁ Σιδώνιος
Ὁ Ὅσιος Σεραφείμ ἐκ Βυρίτσας Ρωσίας

Δευτέρα 22 Μαρτίου
 

Ὁ Ἅγιος Βασίλειος ὁ Ἱερομάρτυρας Πρεσβύτερος Ἀγκύρας
Ἡ Ἁγία Δροσὶς καὶ οἱ σὺν αὐτῇ πέντε Κανονικὲς
Οἱ Ἁγίες Βασίλισσα καὶ Καλλινίκη οἱ Μάρτυρες

Τρίτη 23 Μαρτίου

Ὁ Ἅγιος Νίκων ὁ Ἱερομάρτυρας καὶ οἱ ἑκατὸν ἐνενήκοντα μαθητές του
Ὁ Ἅγιος Λουκᾶς ὁ Ὁσιομάρτυρας ὁ Ἁγιαννανίτης
Ὁ Ἅγιος Δομέτιος ὁ Μάρτυρας
Ὁ Ὅσιος Νίκων καθηγούμενος τῆς Λαύρας τῶν Σπηλαίων τοῦ Κιέβου

Τετάρτη 24 Μαρτίου

Παραμονή Εὐαγγελισμοῦ τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου
Ὁ Ἅγιος Ἀρτέμων Ἐπίσκοπος Σελευκείας τῆς Πισιδίας
Ὁ Ἅγιος Τιμόλαος ὁ Μάρτυρας καὶ οἱ σὺν αὐτῷ Μάρτυρες
Ὁ Ὅσιος Ἀβραὰμ ὁ ἐν τῷ ὄρει Λάτρῳ ἀσκήσας
Ὁ Ἅγιος Παρθένιος ὁ Ἱερομάρτυρας Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως
Ἀνάμνηση Θαύματος ἐν τῇ Λαύρᾳ τῶν Σπηλαίων τοῦ Κιέβου

Πέμπτη 25 Μαρτίου

Ευαγγελισμος

Ὁ Εὐαγγελισμὸς τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου
Ὁ Ὅσιος Σεννούφιος ὁ Σημειοφόρος
Ὁ Ἅγιος Τύχων Πατριάρχης Μόσχας

Παρασκευή 26 Μαρτίου

B Xairetismoi

Ακάθιστος Ύμνος – Β΄ Στάσις

Σύναξις Ἀρχαγγέλου Γαβριήλ
Οἱ Ἅγιοι Μοντανὸς καὶ Μαξίμη οἱ Μάρτυρες
Ὁ Ἅγιος Εἰρηναῖος ὁ Ἱερομάρτυρας Ἐπίσκοπος Σιρμίου
Ὁ Ἅγιος Κοδράτος ὁ Ἱερομάρτυρας
Οἱ Ἅγιοι Ἐμμανουὴλ καὶ Θεοδόσιος οἱ Μάρτυρες καὶ οἱ σὺν αὐτοῖς Σαράντα μαρτυρήσαντες
Ὁ Ἅγιος Γεώργιος ὁ Νεομάρτυρας ἐκ Βουλγαρίας

Σάββατο 27 Μαρτίου

Ἡ Ὁσία Ματρώνα ἡ Ὁμολογήτρια ἡ ἐν Θεσσαλονίκῃ
Οἱ Ἅγιοι Φιλητὸς, Λυδία, Θεοπρέπιος, Μακεδόνας, Ἀμφιλόχιος καὶ Κρονίδης οἱ Μάρτυρες
Ὁ Ἅγιος Ἀνανὶ ὁ Προφήτης
Ὁ Ἅγιος Ἐφραὶμ Ἀρχιεπίσκοπος Ροστὼβ τῆς Ρωσίας

Επιμέλεια- Διανομή: Καθεδρικός Ι.Ν. Παναγίας Φανερωμένης Χολαργού
Design : ΑΔΑΜ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Εάν δεν επιθυμείτε να λαμβάνετε το Ενημερωτικό, παρακαλούμε πατήστε εδώ
Εάν λαμβάνετε το Ενημερωτικό περισσότερες από μία φορά, παρακαλούμε πατήστε
εδώ