Τεύχος 431  14 Ιουνίου 2019

Εάν επιθυμείτε να λαμβάνετε κάθε εβδομάδα την ΕΤΟΙΜΑΣΙΑ, είτε μόνον εσείς, είτε και κάποια δικά σας πρόσωπα, κάνετε Εγγραφή στο Newsletter μέσα απ’ το δικτυακό μας τόπο.

 

 

Κυριακή 16 Ιουνίου 2019 – ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ

Ο Ἀπόστολος
Πράξεις Αποστόλων (β΄ 1 – 11)

[Τα γεγονότα της Πεντηκοστής]

           

Το Ευαγγέλιο
Κατά Ιωάννην (ζ΄ 37–52, η΄ 12)

[Εγώ εἰμι τὸ φῶς τοῦ κόσμου· ὁ ἀκολουθῶν ἐμοὶ οὐ μὴ περιπατήσῃ ἐν τῇ σκοτίᾳ, ἀλλ' ἕξει τὸ φῶς τῆς ζωῆς.]
    

 

Δευτέρα 17 Ιουνίου 2019 – ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ

Ο Ἀπόστολος
Προς Εφεσίους Επιστολή Παύλου (ε΄ 8–19)

[Μὴ συγκοινωνεῖτε τοῖς ἔργοις τοῖς ἀκάρποις τοῦ σκότους.]

           

Το Ευαγγέλιο
Κατά Ματθαίον (ιη΄ 10–20)

[Ἦλθε γὰρ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου σῶσαι τὸ ἀπολωλός / Οὗ γάρ εἰσι δύο ἢ τρεῖς συνηγμένοι εἰς τὸ ἐμὸν ὄνομα, ἐκεῖ εἰμι ἐν μέσῳ αὐτῶν.]
   
               

 
                     

  Οἱ Ἱερές Ἀκολουθίες κατά την εορτή της Πεντηκοστής
στον Ιερό Ναό μας

 

ΠεντηκοστήΠαρασκευή 14 Ιουνίου
6:00 μ.μ. Ὁ Ἑσπερινός καί τό Μνημόσυνο ὑπέρ ἀναπαύσεως τῶν κεκοιμημένων
  
Σάββατο 15 Ιουνίου / ΨΥΧΟΣΑΒΒΑΤΟ
7:00 π.μ. Ὁ Ὂρθρος, ἡ Θεία Λειτουργία καί τό Μνημόσυνο ὑπέρ ἀναπαύσεως τῶν κεκοιμημένων
6:00 μ.μ. Ὁ Ἑσπερινός τῆς ἑορτῆς τῆς Πεντηκοστῆς
  
Κυριακή 16 Ιουνίου / ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ
7:00 π.μ. Ὁ Ὂρθρος καί ἡ Θεία Λειτουργία τῆς ἑορτῆς τῆς Πεντηκοστῆς. Ἐν συνεχείᾳ ὁ Ἑσπερινός τῆς Γονυκλισίας
  
Δευτέρα 17 Ιουνίου / ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ
7:00 π.μ. Ὁ Ὂρθρος καί ἡ Θεία Λειτουργία τῆς ἑορτῆς
7:00 μ.μ. Ὁ Πανηγυρικός Ἑσπερινός τῆς ἑορτῆς τῆς ἱερᾶς εἰκόνος τῆς Παναγίας Φανερωμένης τῶν Λευκαδιτῶν, μετ’ ἀρτοκλασίας καί ἡ λιτάνευση τῆς ἱερᾶς εἰκόνος τῆς Παναγίας Φανερωμένης. Ἀκολούθως παραδοσιακό πανηγύρι στην πλατεία τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ μας

     

Στιγμιότυπα προηγουμένων ετών:

 

  

  

"Πατρίδες της Ανατολής": εκδήλωση μνήμης

Πόντος

Το Ίδρυμα Νεότητος και Οικογένειας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών και ο Σύλλογος Ποντίων "Αργοναύται-Κομνηνοί", με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη Γενοκτονία των Ποντίων, σας προσκαλούν στην εκδήλωση μνήμης με τίτλο "Πατρίδες της Ανατολής", η οποία θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 16 Ιουνίου 2019 και ώρα 19:30 στο ανοιχτό Κηποθέατρο Παπάγου (οδ. Κορυτσάς).
Θα συμμετέχουν χορευτικά από τις ενορίες Αγίων Αναργύρων Ηλιουπόλεως, Αγίας Βαρβάρας Δάφνης, Παναγίας Φανερωμένης Χολαργού, Υψώσεως Τιμίου Σταυρού Χολαργού, η Ορχήστρα Ποντιακής Παραδοσιακής Μουσικής και το Χορευτικό Συγκρότημα του Συλλόγου Ποντίων "Αργοναύται - Κομνηνοί".

 
Η είσοδος είναι ελεύθερη για όλους.

   

 

Έκθεση Ζωγραφικής από την Ομάδα Ζωγραφικής
της Φανερωμένης

 

ζωγραφική

ζωγραφική

 

Ομαδική έκθεση Ζωγραφικής ομάδας ζωγραφικής
ενορίας Παναγίας Φανερωμένης Χολαργού
Πέμπτη 20 - Κυριακή 23 Ιουνίου 2019


Καθηγήτρια: Αθανασία Καραμπελά, Ζωγράφος
Εγκαίνια: Πέμπτη 20 Ιουνίου 2019, 6.30 μ.μ.
Ώρες λειτουργίας: Παρασκευή - Κυριακή, 10:30 – 14:00 και 17:00 – 20:30
Σπυροπούλειο Πνευματικό Κέντρο Ψυχικού, Αγίας Σοφίας 1 και Ολυμπ., Νέο Ψυχικό
τηλ. 2106749137
     

                

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

«Περί του Αγίου Πνεύματος»

Λόγος ΛΑ' Άγίου Γρηγορίου του Θεολόγου

  

Γρηγοριος ο ΘεολογοςΟ ΛΑ' Λόγος είναι ο σπουδαιότερος από τους Θεολογικούς Λόγους του Αγίου Γρηγορίου. Εκφωνήθηκε στο ναό της Αγίας Αναστασiας στην Κωνσταντινούπολη, το 380, πιθανόν κατά το διάστημα μεταξύ Ιουλίου και Νοεμβρίου. Είναι η πρώτη φορά που σε ειδική πραγματεία, αφιερωμένη στο άγιο Πνεύμα, ομολογείται και καταδεικνύεται η θεότητα και το ομοούσιο του Αγίου Πνεύματος. Ο Γρηγόριος διακηρύσσει την ορθή πίστη της Εκκλησίας ότι «εκ φωτός του Πατρός φως καταλαμβάνοντες τον Υιόν εν φωτί τω Πνεύματι». Καταρρίπτει, στη συνέχεια, τους συλλογισμούς των αιρετικών Πνευματομάχων με θεολογικά επιχειρήματα και τέλος, απαντώντας στο επιχείρημα ότι στην αγία Γραφή δεν δηλώνεται ρητά η θεότητα του Πνεύματος, παραθέτει πλήθος χωρίων, όπου υποδεικνύεται η θεότητα του Πνεύματος. Αλλά και το ίδιο το Πνεύμα τώρα, σύμφωνα με το Γρηγόριο, φανερώνει στούς αξίους βαθύτερα και σαφέστερα οτι είναι Θεός, ένα από τα τρία πρόσωπα της μιας θεότητας.
Εκείνοι, λοιπόν, oι οποίοι είναι δυσαρεστημένοι και με σφοδρότητα υπερασπίζονται το «γράμμα», επειδή εμείς τάχα εισάγουμε κάποιον ξένο και παρείσακτο Θεό, να ξέρουν καλά ότι φοβούνται εκεί που δεν υπάρχει φόβος. Και ας γνωρίζουν σαφώς, ότι κάλυμμα της ασέβειάς τους είναι η φιλία του «γράμματος», όπως θα φανεί εντός ολίγου, όταν, όσο είναι δυνατόν, θα ανατρέψουμε τα επιχειρήματά τους. Εμείς βέβαια έχουμε τόση πίστη στη θεότητα του Πνεύματος, το οποίο λατρεύουμε, ώστε από Αυτό θ' αρχίσουμε το λόγο για το Θεό, αναφέροντας τις ίδιες εκφράσεις για την Τριάδα, έστω κι αν φανεί σε μερικούς πολύ τολμηρό. «Ήταν το φως το αληθινό, το οποίο φωτίζει κάθε άνθρωπο που έρχεται στον κόσμο», ο Πατέρας. «Ήταν το φως το αληθινό, το οποίο φωτίζει κάθε άνθρωπο που έρχεται στον κόσμο», ο Υιός. «Ήταν το φως το αληθινό, το οποίο φωτίζει κάθε άνθρωπο που έρχεται στον κόσμο», ο άλλος Παράκλητος· «ήταν» και «ήταν» και «ήταν»· όμως ένα «ήταν» υπάρχει. «Φως» και «φως» και «φώς», αλλά ένα φως, ένας Θεός. Αυτό είναι εκείνο που ο Δαβίδ παλαιότερα κατανόησε, όταν έλεγε· «στο φως σου θα δούμε το φως». Και τώρα εμείς και έχουμε ιδεί και διακηρύσσουμε ότι κατανοούμε τον Υιό ως φως που προέρχεται από φως, τον Πατέρα, μέσα στο φως, του Πνεύματος. Έτσι έχουμε μια σύντομη και απλή θεολογία για την Τριάδα. Όποιος θέλει να περιφρονήσει όσα λέμε, ας τα περιφρονήσει. Κι όποιος θέλει ν' αμαρτάνει, ας αμαρτάνει· εμείς κηρύσσουμε αυτό που έχουμε καταλάβει καλά. Και αν από εδώ κάτω δεν ακουγόμαστε, σε υψηλό βουνό θ' ανεβούμε και θα φωνάξουμε. Θα «υψώσουμε» το Πνεύμα, δεν θα φοβηθούμε. Και αν φοβηθούμε, (αυτό θα γίνει) όχι την ώρα που κηρύσσουμε, αλλά όταν σιωπούμε (ησυχάζουμε).
Αν υπήρξε χρόνος κατά τον οποίο δεν υπήρχε ο Πατήρ, άλλο τόσο υπήρξε χρόνος που δεν υπήρχε ο Υιός. Και αν υπήρξε χρόνος που δεν υπήρχε ο Υιός, τότε υπήρξε χρόνος που δεν υπήρχε ούτε το άγιο Πνεύμα. Αν το ένα υπήρχε από την αρχή, τότε και τα τρία υπήρξαν το ίδιο. Τολμώ να πω, πως αν το ένα υποβιβάσεις, ούτε τα άλλα δύο να εξυψώσεις. Ποια άραγε ωφέλεια υπάρχει από μία ατελή θεότητα; Ακόμη περισσότερο, τι είδους θεότητα είναι αυτή, αν δεν είναι τέλεια; Κατά κάποιον τρόπο δεν υπάρχει, εάν δεν έχει την αγιότητα· και πώς θα την έχει, αν δεν έχει το Πνεύμα; Εκτός εάν υπάρχει άλλη αγιότητα εκτός από το Πνεύμα· ας μας πει κάποιος πως αυτή κατανοείται αλλιώς. Αν όμως η αγιότητα είναι το Πνεύμα, πώς τότε δεν υπήρχε από την αρχή; Σαν να ήταν καλλίτερο για τον Θεό να υπήρξε ποτέ ατελής και χωρίς το Πνεύμα. Αν δεν υπήρξε από την αρχή το Πνεύμα, τότε τοποθετείται στην ίδια κατηγορία με μένα(1), ακόμη κι αν δημιουργήθηκε λίγο πριν από μένα. Διότι ως προς το χρόνο εμείς αντιδιαστελλόμαστε από τον Θεό. Εάν τοποθετείται το Πνεύμα στην ίδια κατηγορία με μένα, πώς εμένα με θεοποιεί ή πώς με ενώνει με τη θεότητα;
Όμως θ' ασχοληθώ για χάρη σου λίγο περισσότερο με το θέμα αυτό. Όσα έχουν σχέση βέβαια με την αγία Τριάδα επεξηγήσαμε και προηγουμένως. Oι Σαδδουκαίοι κατ' αρχήν, νόμισαν ότι δεν υπάρχει καθόλου το άγιο Πνεύμα, ούτε βέβαια άγγελοι, ούτε ανάσταση· δεν ξέρω γιατί περιφρόνησαν εντελώς τις τόσες μαρτυρίες της Παλαιάς Διαθήκης. Από τους Έλληνες πάλι, oι περισσότεροι θεολόγοι και όσοι βρίσκονται πιο κοντά στη δική μας αλήθεια, το συνέλαβαν με τη φαντασία τους, όπως μου φαίνεται· σχετικά όμως με την ονομασία του διαφοροποιήθηκαν, καλώντας το «νου του παντός» και «θύραθεν νου» και άλλες σχετικές ονομασίες(2). Από τους δικούς μας σοφούς τώρα, άλλοι το εξέλαβαν ως ενέργεια, άλλοι ως κτίσμα, άλλοι ως Θεό και άλλοι δεν ξέρουν πιο από τα δύο αυτά, σεβόμενοι τη Γραφή, διότι, όπως ισχυρίζονται, δεν φανέρωσε καθαρά ούτε το ένα ούτε το άλλο. Και γι' αυτό ούτε το σέβονται, ούτε το περιφρονούν, κρατώντας κάπως μία μέση στάση γι' αυτό, μάλλον όμως πολύ άθλια. Απ' όσους πάλι το θεώρησαν Θεό, άλλοι είναι ευσεβείς μόνο μέχρι τη σκέψη, ενώ άλλοι τολμούν να εκφράζουν την ευσέβεια και με τα χείλη. Άκουσα ακόμη άλλους σοφότερους ν' αξιολογούν τη θεότητα. Αυτοί λοιπόν, όπως και μεις, τρία ομολογούν με το νου τους ότι υπάρχουν, τόσο όμως διαχωρίζονται μεταξύ τους, ώστε το μεν ένα (δηλ. τον Πατέρα) και ως προς την ουσία και ως προς τη δύναμη να παρουσιάζουν αόριστο· το άλλο (τον Υιό), ως προς τη δύναμη, όχι όμως ως προς την ουσία· το τρίτο (το Πνεύμα) και ως προς τα δύο περιγραπτό· με άλλον τρόπο μιμούνται αυτούς που ονομάζουν «δημιουργό» και «συνεργό» και «λειτουργό» τα πρόσωπα, εκλαμβάνοντας τη σειρά των ονομάτων και διαβάθμιση των προσώπων που αντιπροσωπεύουν.
[…]

Βρείτε το άρθρο και εδώ

  

Διαβάστε επίσης:

«Εις την Πεντηκοστήν», του Άγίου Γρηγορίου του Θεολόγου (Λόγος ΜΑ')

Η Ορθόδοξη Εκκλησία σαν διαρκής Πεντηκοστή, π. Ιουστίνου Πόποβιτς (†)
Η Πεντηκοστή, εορτή της Αγίας Τριάδος, του σεβ. Μητροπ. Ναυπάκτου & Αγ. Βλασίου κ. Ιεροθέου
Ακολουθίες Πεντηκοσταρίου (α΄ μέρος) και (β΄ μέρος)
Η εικόνα της Πεντηκοστής, Θεοφάνους του Κρητός, 1546, Ιερά Μονή Σταυρονικήτα
Ανάληψις και Πεντηκοστή, Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης Ανθίμου
Οι ιερείς φορείς χάριτος Αγίου Πνεύματος; του Μητροπ. Νικοπόλεως Μελετίου (+)
Μεγάλου Αθανασίου "Λόγος για τους κοιμηθέντες"

Η ωφέλεια από τα μνημόσυνα,  Οσίου Ιωάννου του Δαμασκηνού

Η ανάσταση των νεκρών,  Αγίου Κυρίλλου Ιεροσολύμων

Ενώπιον του θανάτου,  Αγίου Κυπριανού Καρθαγένης

                     
Ακούσματα:
Σάββατον πρὸ Πεντηκοστῆς
Κυριακὴ Πεντηκοστῆς
Δευτέρα Ἁγίου Πνεύματος

Το Ψυχοσάββατο υπό το πρίσμα της Ορθόδοξης Εκκλησίας  [συνέντευξη του Μητρ. Αλεξ/πόλεως Ανθίμου, 2016]

      
Λειτουργικά αναγνώσματα:
Ψυχοσάββατον πρὸ Πεντηκοστῆς
Κυριακὴ Πεντηκοστῆς
Δευτέρα Ἁγίου Πνεύματος

        

και άλλα πολλά, σημαντικά και ψυχωφελή, στο Αφιέρωμά μας στο Πάσχα: «Από την Κυριακή του Θωμά μέχρι την Πεντηκοστή».

    

        

        

 

Κυριακή 16 Ιουνίου

  

Ὁ Ἅγιος Τύχων ὁ Θαυματουργός Ἐπίσκοπος Ἀμαθοῦντος Κύπρου

Άγιος Μνημόνιος επίσκοπος Αμαθούντος Κύπρου

          

            
Δευτέρα 17 Ιουνίου

 

 Οἱ Ἅγιοι Μανουήλ, Σαβὲλ καὶ Ἰσμαὴλ οἱ Μάρτυρες
Ὁ Ἅγιος Ἴσαυρος ὁ Ἱερομάρτυρας καὶ οἱ σὺν αὐτῷ μαρτυρήσαντες
Ὁ Ἅγιος Φιλονίδης ὁ Ἱερομάρτυρας Ἐπίσκοπος Κουρίου

                                    

         

Τρίτη 18 Ιουνίου

          

Ὁ Ἅγιος Λεόντιος ὁ Μάρτυρας καὶ οἱ σὺν αὐτῷ Ὕπατος καὶ Θεόδουλος μαρτυρήσαντες
Ὁ Ἅγιος Αἰθέριος ὁ Μάρτυρας ὁ ἐν Νικομηδείᾳ

                              

     

Τετάρτη 19 Ιουνίου

        

Ὁ Ἅγιος Ἰούδας ὁ Ἀπόστολος
Ὁ Ὅσιος Παΐσιος ὁ Μέγας καὶ Θεοφόρος
Ὁ Ὅσιος Παΐσιος ὁ ἐν τῇ μονῇ Χιλανδαρίου ἀσκήσας
Ὁ Ἅγιος Ζώσιμος ὁ Μάρτυρας

                           

    

Πέμπτη 20 Ιουνίου

           

Ὁ Ἅγιος Μεθόδιος ὁ Ἱερομάρτυρας Ἐπίσκοπος Ὀλύμπου
Ὁ Ἅγιος Κάλλιστος Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως
Ὁ Ὅσιος Νικόλαος Καβάσιλας

                    

     

Παρασκευή 21 Ιουνίου

     

Ὁ Ἅγιος Ἰουλιανὸς ἐξ Ἀναζαρβοῦ Κιλικίας
Ὁ Ἅγιος Νικήτας ὁ Νεομάρτυρας ἐκ Νισύρου
Οἱ Ἁγίες Δημητρία καὶ Βιβιανὴ οἱ Παρθενομάρτυρες

                             

       

Σάββατο 22 Ιουνίου

          

Ὁ Ἅγιος Εὐσέβιος ὁ Ἱερομάρτυρας Ἐπίσκοπος Σαμοσάτων
Οἱ Ἅγιοι Ζήνων καὶ Ζηνᾶς οἱ Μάρτυρες

                                            

               

Επιμέλεια- Διανομή: Καθεδρικός Ι.Ν. Παναγίας Φανερωμένης Χολαργού
Design : ΑΔΑΜ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Εάν δεν επιθυμείτε να λαμβάνετε το Ενημερωτικό, παρακαλούμε πατήστε εδώ
Εάν λαμβάνετε το Ενημερωτικό περισσότερες από μία φορά, παρακαλούμε πατήστε
εδώ