Τεύχος 518  02 Απριλίου 2021    

Εάν επιθυμείτε να λαμβάνετε κάθε εβδομάδα την ΕΤΟΙΜΑΣΙΑ, είτε μόνον εσείς, είτε και κάποια δικά σας πρόσωπα, κάνετε Εγγραφή στο Newsletter μέσα απ’ το δικτυακό μας τόπο.

Κυριακή 4 Απριλίου 2021 – ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ

Ο Ἀπόστολος

Προς Εβραίους Επιστολή Παύλου (δ΄ 14 – ε΄ 6)

[Οὐ γὰρ ἔχομεν ἀρχιερέα μὴ δυνάμενον συμπαθῆσαι ταῖς ἀσθενείαις ἡμῶν, πεπειραμένον δὲ κατὰ πάντα καθ' ὁμοιότητα χωρὶς ἁμαρτίας.]


Το Ευαγγέλιο

Κατά Μάρκον (η΄ 34 – θ΄ 1)

[Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ, καὶ ἀκολουθείτω μοι / Τί γὰρ ὠφελήσει ἄνθρωπον ἐὰν κερδήσῃ τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ;]

Οἱ Ἱερές Ἀκολουθίες την 4η ἑβδομάδα τῆς Ἁγίας & Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς

 

ΚΥΡΙΑΚΗ 4 Απριλίου, Γ΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (Σταυροπροσκυνήσεως)

7:00 π.μ. Ὁ Ὄρθρος και ἡ Θεία Λειτουργία (τοῦ Μεγάλου Βασιλείου) καί ἡ Τελετή τῆς Προσκυνήσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ

6:00 μ.μ. Ὁ Κατανυκτικός Ἑσπερινός

 

ΔΕΥΤΕΡΑ 5 Απριλίου

6:00 μ.μ. Τό Μέγα Ἀπόδειπνο

 

ΤΡΙΤΗ 6 Απριλίου

6:00 μ.μ. Τό Μέγα Ἀπόδειπνο

 

ΤΕΤΑΡΤΗ 7 Απριλίου

7:00 π.μ. Ὁ Ὄρθρος, οἱ Ὧρες καί ἡ Θεία Λειτουργία τῶν Προηγιασμένων Δώρων [ΠΡΟΣΟΧΗ: Την ημέρα αυτή να συμβουλευθείτε την ιστοσελίδα μας. Ενδέχεται να γίνει απόγευμα.]

6:00 μ.μ. Τό Μέγα Ἀπόδειπνο

 

ΠΕΜΠΤΗ 8 Απριλίου

6:00 μ.μ. Τό Μέγα Ἀπόδειπνο

 

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 9 Απριλίου

7:00 π.μ. Ἡ Θεία Λειτουργία τῶν Προηγιασμένων Δώρων

4:00 μ.μ. Ἡ Δ΄ Στάση τῆς Ἀκολουθίας τῶν Χαιρετισμῶν στήν Ὑπεραγία Θεοτόκο (1η Ἀκολουθία)

5:30 μ.μ. Ἡ Δ΄ Στάση τῆς Ἀκολουθίας τῶν Χαιρετισμῶν στήν Ὑπεραγία Θεοτόκο (2η Ἀκολουθία)

7:00 μ.μ. Ἡ Δ΄ Στάση τῆς Ἀκολουθίας τῶν Χαιρετισμῶν στήν Ὑπεραγία Θεοτόκο (3η Ἀκολουθία)

 

ΣΑΒΒΑΤΟ 10 Απριλίου

7:00 π.μ. Ὁ Ὄρθρος καί ἡ Θεία Λειτουργία (τοῦ Ἁγ. Ἰωάννου Χρυσοστόμου)

6:00 μ.μ. Ὁ Ἑσπερινός

 

ΚΥΡΙΑΚΗ 11 Απριλίου, Δ΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (Αγίου Ιωάννου, συγγραφέως της «Κλίμακος»)

7:00 π.μ. Ὁ Ὄρθρος και ἡ Θεία Λειτουργία (τοῦ Μεγάλου Βασιλείου)

6:00 μ.μ. Ὁ Κατανυκτικός Ἑσπερινός

 

Οἱ Ἱερές Ἀκολουθίες τελοῦνται στό Ἱ. Παρεκκλήσιο Ἁγίων Ραφαήλ, Νικολάου καί Εἰρήνης.

Τά Ἱερά Μνημόσυνα καί Τρισάγια τελοῦνται στόν κυρίως Ναό μέ περιορισμένο ἀριθμό συμμετεχόντων (βάσει τῆς Κ.Υ.Α. 3/3/2021).

 

 

 

«Κυριακάτικο e-Αρχονταρίκι»
 «Στον καιρό της απομόνωσης, ας μη μένουμε μόνοι!»

Tην Κυριακή 4/4/2021, ώρα 18:00, ο Πρωτοπρεσβύτερος π. Ιωάννης Καλογερόπουλος, θεολόγος, Εφημέριος του Ιερού Ναού μας, θα αναπτύξει το θέμα: "Τολμώ ν’ αλλάξω τη ζωή μου, γιατί φροντίζω την ψυχή μου!".

Εάν επιθυμείτε κι εσείςνα συμμετέχετε στη συντροφιά μας, δεν έχετε παρά να συμπληρώσετε την ειδική φόρμα "ΑΛΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ" (θα την βρείτε και στην αρχική σελίδα της ιστοσελίδας μας) γράφοντας "ΑΡΧΟΝΤΑΡΙΚΙ" στο πεδίο "Τίτλος δράσης".

Όπως κάθε Κυριακή, τον σύνδεσμο για την συνάντηση θα τον λάβετε στο email σας 1-2 ώρες πριν την συνάντηση.

Σας περιμένουμε!

Όσοι ενδιαφέρεστε, μπορείτε να δηλώσετε τη συμμετοχή σας στο mail: katixisi@neotita.gr. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Οι συμμετέχοντες θα λάβουν ενημέρωση για τις λεπτομέρειες της συνάντησης μέσω του ηλεκτρονικού τους ταχυδρομείου.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε στα τηλέφωνα: 2130184431 & 2130184419.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

 

"Κυριακή Σταυροπροσκυνήσεως: Ο Σταυρός του Χριστού, η ωραιότης της Εκκλησίας!"

του Πρωτοπρ. Γεωργίου Δορμπαράκη

 

2Την τρίτη Κυριακή των Νηστειών η Εκκλησία μας προβάλλει στους πιστούς της τον Σταυρό του Κυρίου. Κατά το συναξάρι της ημέρας: «Επειδή με τη σαρανταήμερη νηστεία, κατά κάποιο τρόπο σταυρωνόμαστε και εμείς με τη νέκρωση από τα πάθη, κι έχουμε μια αίσθηση πικρίας με το να μας δημιουργείται ακηδία και κατάπτωση, μπαίνει μπροστά μας ο τίμιος και ζωοποιός Σταυρός, σαν αναψυχή και στήριγμά μας, και σαν υπόμνηση του Πάθους του Κυρίου μας Ιησού Χριστού και παρηγοριά: αν ο Θεός μας σταυρώθηκε για μας, πόσα πρέπει να κάνουμε εμείς για χάρη Του; Ανακουφιζόμαστε λοιπόν από τους κόπους μας, με την παράθεση των δεσποτικών θλίψεων και με την υπόμνηση και ελπίδα της δόξας που ήρθε μέσα από τον Σταυρό». Κι είναι πράγματι μία επιπλέον ευκαιρία που δίνει η Εκκλησία για να προβληματιστούμε πάνω στο μέγιστο μυστήριο της Σταυρικής Θυσίας του Κυρίου μας.
  

1. Ο Σταυρός του Χριστού: ιστορικό γεγονός.

Στο Σύμβολο της Πίστεως, εκεί που αναφέρεται στον Σταυρό του Κυρίου, λέει: «Σταυρωθέντα τε υπέρ ημών επί Ποντίου Πιλάτου». Ο Χριστός σταυρώθηκε στην Ιουδαία επί της ηγεμονίας του Ποντίου Πιλάτου. Η σταύρωση δηλαδή έχει ιστορικές συντεταγμένες. Δεν αποτελεί ένα μύθευμα – συνέβη «μια φορά κι έναν καιρό», δηλαδή ποτέ. Ούτε πάλι κατανοείται ως πιθανή ψευδαίσθηση ορισμένων πιστών. Πρόκειται για γεγονός της ιστορίας, που προκαλεί τον οιονδήποτε, πιστό ή αμφισβητία, να ερευνήσει το γεγονός, να το ψηλαφήσει με ανθρώπινα μέσα, να το εντάξει μέσα σε ευρύτερα πλαίσια. Με άλλα λόγια, η αποδοχή της ιστορικότητας του Ιησού Χριστού και των παθών Του είναι αναμφισβήτητη. Μόνον κακοπροαίρετοι και ελλειμματικοί κατά τον νου προκαλούν ερωτηματικά πάνω στα αυτονόητα. Η ίδια η ιστορία όμως τους διαψεύδει. Ο Χριστός έπαθε «επί Ποντίου Πιλάτου».

Για τους πιστούς όμως υπάρχει και η οραματική επιβεβαίωση του γεγονότος της Σταύρωσης και από πολλούς αγίους. Δεν είναι λίγοι οι άγιοι που «είδαν» με τη χάρη του Θεού τα γεγονότα του Πάθους.  Θυμόμαστε για παράδειγμα το περιστατικό του Γεροντικού με τον όσιο Ποιμένα. Σε έκσταση ευρισκόμενος αλλοιώθηκε το πρόσωπό του, ενώ δάκρυα το αυλάκωναν πυκνά. Και πιεζόμενος από τους μαθητές του ομολόγησε: «Ήμουν κάτω από τον Σταυρό του Κυρίου με την Παναγία Μητέρα Του και τον άγιο Ιωάννη. Πόσο θα ήθελα διαρκώς να κλαίω έτσι μαζί τους!» Παρόμοιο όραμα – και όχι μία μόνο φορά – έζησε και ο μεγάλος Γέροντας της εποχής μας π. Πορφύριος. Κι εκείνος Μεγάλη Πέμπτη βράδυ, αλλά και άλλη φορά, «είδε» τον Εσταυρωμένο και συγκλονισμένος, τόσο που δεν μπορούσε να συνεχίσει την ακολουθία, έζησε στιγμές από το άγιο Πάθος Του.
 

2. Ο Σταυρός: μυστήριον μέγα.

Αν όμως η ιστορικότητα της Σταύρωσης του Κυρίου είναι αναμφισβήτητη, εκείνο που δημιουργεί πρόβλημα αποδοχής είναι το είδος του σταυρικού μαρτυρίου του Χριστού. Το μαρτύριο του Χριστού δεν είναι κάτι το εξωτερικό: βάσανα που φαίνονται. Τέτοια βάσανα σωματικής μορφής πέρασαν άνθρωποι, προ Χριστού και μετά Χριστόν. Το μαρτύριο του Χριστού είναι ποιοτικό, έχει δηλαδή βάθος που δεν μπορεί να προσεγγιστεί παρά μόνον με την πίστη. Διότι επάνω στον Σταυρό δεν πάσχει ένας άνθρωπος, αλλ’ ο ίδιος ο Υιός του Θεού ως άνθρωπος.

Η εν πίστει προσέγγιση – δείγμα της χάρης του Θεού – διανοίγει τους οφθαλμούς της καρδιάς για να δει ο άνθρωπος την πραγματικότητα: την άρση της αμαρτίας του κόσμου από τον Χριστό. Ο Χριστός πάνω στον Σταυρό «αίρει την αμαρτίαν του κόσμου», γεγονός που σημαίνει ότι καταργείται για τον άνθρωπο «το σώμα της αμαρτίας» – δεν αμαρτάνει αναγκαστικά πια ο άνθρωπος – και συμφιλιώνεται με τον Θεό. Με τον Σταυρό του Χριστού έτσι διανοίχτηκε η κλειστή θύρα της Βασιλείας των Ουρανών. Ο Ουρανός έγινε φιλικός και πάλι προς αυτόν. Ό,τι έχασε ο άνθρωπος από την ανυπακοή των πρωτοπλάστων, το κέρδισε πολύ περισσότερο τώρα, με τη μέχρι θανάτου υπακοή του Χριστού, του νέου Αδάμ. «Παρ’ ότι ήμασταν εχθροί με τον Θεό, μας συμφιλίωσε μαζί Του ο σταυρικός θάνατος του Υιού Του…Κι όπως η παρακοή του ενός ανθρώπου έκανε όλη την ανθρωπότητα αμαρτωλή, έτσι και με την υπακοή του ενός θα αναγνωριστούν όλοι δίκαιοι από τον Θεό» (Ρωμ. 5, 10. 19). «Άρα ουκέτι εστέ ξένοι και πάροικοι, αλλά συμπολίται των αγίων και οικείοι του Θεού» (Εφ. 2, 19).

Η άρση της αμαρτίας του κόσμου δεν σχετίζεται με ορισμένες μόνον εποχές. Ο Χριστός «αίρει την αμαρτίαν» σύμπαντος του κόσμου: του προ Αυτού, του κατά την εποχή Του και του μετά από Αυτόν. Έτσι δεν υπάρχει κανείς που να μην είναι ενταγμένος στην κίνηση αγάπης Του, ενώ, ακριβώς γι’ αυτό, δεν υπάρχει αμαρτία ασυγχώρητη. Εκείνος που θα επικαλεστεί μετά τη σταύρωση του Κυρίου τις πολλές και μεγάλες αμαρτίες του για να δικαιολογήσει την απομάκρυνσή του από τον Θεό, ουσιαστικά βλασφημεί τον Σταυρό Εκείνου. Είναι ευνόητο μετά τα παραπάνω ότι οποιαδήποτε λογική προσπάθεια κατανοήσεως του μαρτυρίου του Χριστού διαστρέφει το μαρτύριο και το πάθος Του. Διότι το υποβαθμίζει σε κάτι το φυσικό και ανθρώπινο μόνο. Ο Σταυρός του Χριστού, που αποκορυφώνει το όλος πάθος της ζωής Του, είναι μυστήριο μεγάλο. Αποτελεί θέα των πιστών που κατ’ αναλογία της πίστεώς τους βιώνουν τη χάρη του Θεού μέσα στην καρδιά τους.
 

3. Ο Σταυρός: φανέρωση της αγάπης του Θεού.

Η αποδοχή του Σταυρού του Κυρίου ως μυστηριακού γεγονότος οδηγεί στην υπέρβαση της παγίδας των «αναλύσεων». [...]

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ

        

Διαβάστε επίσης:

Ο Σταυρός του Χριστού... και ο σταυρός του χριστιανού!, του Αρχιμ. π. Συμεών Βενετσιάνου

Ομιλία εις τον Τίμιο και Ζωοποιό Σταυρό, του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά

Ο Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος για τον Τίμιο Σταυρό

Γ΄ Νηστειών – της Σταυροπροσκυνήσεως

Γ΄ Νηστειών

Καταβασίες Κυριακῆς Σταυροπροσκυνήσεως

Μή γένοιτο καυχᾶσθαι εἰ μή ἐν τῷ Σταυρῷ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ

Ἐμοί δέ μή γένοιτο καυχᾶσθαι εἰ μή ἐν τῷ σταυρῷ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, δι᾿ οὕ ἐμοί κόσμος ἐσταύρωται κἀγώ τῷ κόσμῳ. (Γαλ. στ΄14), Αγίου Κυρίλλου Ιεροσολύμων

Κανών Παρακλητικός εις τον Τίμιον Σταυρόν, Νικηφόρου ιερομονάχου του Κρητός

«Ει μη εν Προσευχή και Νηστεία», του (+) π. Αλεξάνδρου Schmemann

Κυριακή της Σταυροπροσκύνησης, του Μητροπ. Νικοπόλεως Μελετίου (+)

Σταυρός καύχημα και βίωμα, (περιοδικό «Ο ΣΩΤΗΡ»)

   

Ακούσματα - Video:
Κυριακή Γ΄ Νηστειών – Προσκυνούμε το Όπλο της Νίκης κατά του θανάτου [ομιλία Αρχιμ. Συμεών Βενετσιάνου, 2014]

Κυριακή Γ΄ Νηστειών – Ο Σταυρός, μέτρο Αγάπης και σύμβολο Ελευθερίας και Σωτηρίας [ομιλία Αρχιμ. Συμεών Βενετσιάνου, 2016]

Ύμνοι Σταυροπροσκυνήσεως [Θρασύβουλος Στανίτσας, 1976]

Κυριακή Γ΄ Νηστειών (Σταυροπροσκυνήσεως) – Όρθρος, Θ. Λειτουργία & Προσκύνησις Τιμίου Σταυρού [Ι.Ν. Ταξιάρχου Μιχαήλ, Μανταμάδο Λέσβου, 2019]

Κατανυκτικός Εσπερινός Γ΄ Κυριακής των Νηστειών [Μητροπολιτικός Ι.Ν. Αγ. Ανδρέου Πατρών, 2018].

Κυριακή Δ΄ Νηστειών (Ιωάννου της Κλίμακος) – Όρθρος & Θ. Λειτουργία [Ι.Ν. Ταξιάρχου Μιχαήλ, Μανταμάδο Λέσβου, 2019]

Κατανυκτικός Εσπερινός Δ΄ Κυριακής των Νηστειών [Θρ. Στανίτσας – Φ. Κετσετζής, 28-3-1971]

Ο Άγγελος εβόα [Γ. Χατζηχρόνογλου & βυζαντινός χορός]

Χαιρετισμοί στην Υπεραγία Θεοτόκο – Δ΄ Στάσις [διαβάζει ο Μακαριστός Αρχιεπ. Αθηνών & Πάσης Ελλάδος Κυρός Χριστόδουλος]

Χαιρετισμοί στην Υπεραγία Θεοτόκο – Δ΄ Στάσις [Ζωντανή ηχογράφηση από τον Ι. Ν. Αγ. Ειρήνης Αιόλου, χωρίς χρονολογία εγγραφής (τέλη '50 ή αρχές '60). Ψάλλουν ο Σπύρος Καψάσκης με την τρίφωνη ανδρική χορωδία]

Ο Ακάθιστος Ύμνος στον Ι.Ν.Παναγίας Φανερωμένης Χολαργού (2014)

Οι χαιρετισμοί στην Υπεραγία Θεοτόκο (με υπέρτιτλους)

  
Και άλλα πολλά ενδιαφέροντα και ψυχωφελή, στο ειδικό Αφιέρωμα στο Τριώδιο και στην Μεγάλη Τεσσαρακοστή

 

1821-2021, 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση: Αφιέρωμα

Κυριακή 4 Απριλίου

Σύναξις Ὑπεραγίας Θεοτόκου τῆς Γεροντίσσης

Ὁ Ὅσιος Ζωσιμᾶς
Ὁ Ὅσιος Γεώργιος ὁ ἐν Μαλεῷ
Οἱ Ἅγιοι Θεόδουλος καὶ Ἀγαθόπους οἱ Μάρτυρες
Ὁ Ἅγιος Ἰσίδωρος Ἐπίσκοπος Σεβίλλης
Ὁ Ὅσιος Πλάτων
Ὁ Ἅγιος Θεωνᾶς Ἀρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης
Ὁ Ἅγιος Νικήτας ὁ Ἱερομάρτυρας ἐκ Σερρῶν

Δευτέρα 5 Απριλίου

Ἡ Ἁγία Ἀργυρὴ ἡ Νεομάρτυς
Ἡ Ὁσία Θεοδώρα ἡ ἐν Θεσσαλονίκῃ
Οἱ Ἅγιοι Δίδυμος καὶ Θεοδώρα οἱ Μάρτυρες
Ὁ Ἅγιος Γεώργιος ὁ Νεομάρτυρας ἐκ χώρας Σάμου
Ὁ Ἅγιος Παναγιώτης ὁ Νεομάρτυρας

Τρίτη 6 Απριλίου

Ὁ Ἅγιος Εὐτύχιος Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως
Ὁ Ὅσιος Γρηγόριος ὁ Σιναΐτης
Οἱ Ἅγιοι Μανουήλ, Θεόδωρος, Γεώργιος, Μιχαὴλ καὶ Γεώργιος οἱ Νεομάρτυρες ἐκ Σαμοθράκης
Οἱ Ἅγιοι ἑκατὸν εἴκοσι Μάρτυρες ἐν Περσίδι
Ὁ Ὅσιος Γρηγόριος ὁ Βυζάντιος
Ὁ Ἅγιος Γεννάδιος ὁ Ὁσιομάρτυρας

Τετάρτη 7 Απριλίου

Ὁ Ἅγιος Καλλιόπιος ὁ Μάρτυρας
Οἱ Ἅγιοι Ρουφίνος καὶ Ἀκυλίνη οἱ Μάρτυρες καὶ οἱ σὺν αὐτοὶς διακόσιοι Μάρτυρες
Ὁ Ἅγιος Γεώργιος ὁ Σημειοφόρος Ἐπίσκοπος Μυτιλήνης
Ὁ Ὅσιος Σάββας ὁ Νέος ὁ ἐν Καλύμνῳ

Πέμπτη 8 Απριλίου

Οἱ Ἅγιοι Ἄγαβος, Ἀσύγκριτος, Ἑρμῆς, Ἡρωδίων Ἐπίσκοπος, Ροῦφος καὶ Φλέγων οἱ Ἀπόστολοι ἐκ τῶν Ἑβδομήντα
Ὁ Ἅγιος Κελεστίνος πάπας Ρώμης

Παρασκευή 9 Απριλίου

D Hairetismoi

Ακάθιστος Ύμνος – Δ΄ Στάσις

Ὁ Ἅγιος Εὐψύχιος ὁ ἐν Καισαρείᾳ
Ὁ Ἅγιος Βάδιμος ὁ Ὁσιομάρτυρας

Σάββατο 10 Απριλίου

Οι Ἅγιοι Ἀφρικανός, Θεόδωρος, Μάξιμος, Πομπήιος καὶ Τερέντιος οἱ Μάρτυρες καὶ οἱ σὺν αὐτοῖς τριάντα ἐννέα Μάρτυρες
Ὁ Ἅγιος Μιλτιάδης πάπας Ρώμης
Ἡ Ἁγία Ὄλδα ἡ Προφήτης
Οἱ Ἅγιοι ἐν τῇ μονῇ Νταοὺ Πεντέλης οἱ Ὁσιομάρτυρες
Ὁ Ἅγιος Δημήτριος (ἢ Δῆμος) ὁ Νεομάρτυρας ὁ ἁλιεὺς
Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος Ε’ Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως

Επιμέλεια- Διανομή: Καθεδρικός Ι.Ν. Παναγίας Φανερωμένης Χολαργού
Design : ΑΔΑΜ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Εάν δεν επιθυμείτε να λαμβάνετε το Ενημερωτικό, παρακαλούμε πατήστε εδώ
Εάν λαμβάνετε το Ενημερωτικό περισσότερες από μία φορά, παρακαλούμε πατήστε
εδώ