Τεύχος 407  28 Δεκεμβρίου 2017

Εάν επιθυμείτε να λαμβάνετε κάθε εβδομάδα την ΕΤΟΙΜΑΣΙΑ, είτε μόνον εσείς, είτε και κάποια δικά σας πρόσωπα, κάνετε Εγγραφή στο Newsletter μέσα απ’ το δικτυακό μας τόπο.

 

      

Κυριακή 30 Δεκεμβρίου 2018 – ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΙΝ

Ο Ἀπόστολος
Προς Γαλάτας επιστολή Παύλου (α΄ 11-19)

          [Τὸ εὐαγγέλιον τὸ εὐαγγελισθὲν ὑπ' ἐμοῦ ὅτι οὐκ ἔστι κατὰ ἄνθρωπον]

 (Η κλήσις του Παύλου)

   

Το Ευαγγέλιο
Κατά Ματθαίον (β΄ 13-23)

[Η φυγή εις Αίγυπτον]

           

     

Τρίτη 1 Ιανουαρίου 2019 – ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ
Η ΚΑΤΑ ΣΑΡΚΑ ΠΕΡΙΤΟΜΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ – ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ

Ο Ἀπόστολος
Προς Κολοσσαείς Επιστολή Παύλου (β΄ 8-12)

          [Βλέπετε μή τις ὑμᾶς ἔσται ὁ συλαγωγῶν διὰ τῆς φιλοσοφίας καὶ κενῆς ἀπάτης]

   

Το Ευαγγέλιο
Κατά Λουκάν (β΄ 20-21, 40-52)

[Ο Ἰησοῦς διδάσκων 12ετής ἐν τῷ Ναῷ  - «…καὶ ἦν ὑποτασσόμενος αὐτοῖς…»]

           

   

 Η Πρωτοχρονιά και τα Άγια Θεοφάνεια
στη Φανερωμένη Χολαργού

     

           

ΚΥΡΙΑΚΗ 30 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ, Μετά τήν Χριστοῦ Γέννησιν
7:00 π.μ. Ὁ Ὄρθρος καί ἡ Θεία Λειτουργία
ΔΕΝ θά τελεσθεῖ Θ. Λειτουργία στο Ἱ. Παρεκκλήσιο Παμ. Ταξιαρχῶν (Σήμαντρο)
                                     

ΔΕΥΤΕΡΑ 31 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ, Παραμονή Πρωτοχρονιᾶς
5.00 μ.μ.
Ὁ Μέγας Ἑσπερινός τῆς ἑορτῆς τῆς Περιτομῆς τοῦ Κυρίου καί τῆς μνήμης τοῦ Μεγάλου Βασιλείου

 

ΤΡΙΤΗ 1η ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2019, Πρωτοχρονιά
7.15 π.μ.
Ὁ Ὄρθρος καί ἡ Θεία Λειτουργία (τοῦ Μεγάλου Βασιλείου)
10.15 π.μ. Ἡ ἐπίσημη Δοξολογία ἐπί τῶ νέω ἔτει καί ἡ κοπή τῆς ἐνοριακής Βασιλόπιτας
5.00 μ.μ. Ὁ Ἑσπερινός

    

ΠΕΜΠΤΗ 3 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
5.00 μ.μ. Ἡ Ἱερά Ἀκολουθία τῶν Μεγάλων Ὡρῶν τῶν Θεοφανείων

 

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 4 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ

5.00 μ.μ. Ὁ Ἑσπερινός
                       
ΣΑΒΒΑΤΟ 5 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ, Παραμονή τῶν Θεοφανείων
7.00 π.μ. Ὁ Ὄρθρος, ἡ Θεία Λειτουργία καί ὁ Μέγας Ἁγιασμός τῆς παραμονῆς τῶν Θεοφανείων
(Ἑάν ἐπιθυμείτε νά ἔλθει Ἱερεύς ν’ ἁγιάσει τό σπίτι σας τήν ἡμέρα αὐτή, παρακαλοῦμε νά μᾶς τό δηλώσετε συμπληρώνοντας τό εἰδικό ἔντυπο πού ὑπάρχει στόν Ἱερό Ναό μας)
5.00 μ.μ. Ὁ Μέγας Ἑσπερινός τῆς ἑορτῆς τῶν Θεοφανείων
                                  
ΚΥΡΙΑΚΗ 6 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ, Τα Άγια Θεοφάνεια

7.00 π.μ. Ὁ Ὄρθρος, ἡ Θεία Λειτουργία καί ὁ Μέγας Ἁγιασμός τῶν Θεοφανείων

ΔΕΝ θά τελεσθεῖ Θ. Λειτουργία στο Ἱ. Παρεκκλήσιο Παμ. Ταξιαρχῶν (Σήμαντρο)
5:00 μ.μ. Ὁ Ἑσπερινός τῆς μνήμης τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Προδρόμου

                             
ΔΕΥΤΕΡΑ 7 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ, Σύναξις τοῦ Τιμίου Προδρόμου & Βαπτιστοῦ Ἰωάννου
7.00 π.μ. Ἡ Ἱερά Ἀκολουθία τοῦ Ὂρθρου καί ἡ Θεία Λειτουργία
      

                

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

«Θεέ μου, έλα στη θέση μου !»

Του Αθανάσιου Κατταδάκη

                                

ΓεννησηΤο πρόβλημα στις μέρες μας δεν είναι ποιος λόγος ταιριάζει στη μεγάλη γιορτή των Χριστουγέννων κι αν αυτός μπορεί να εκφράσει το ουσιαστικό νόημα του εκπληκτικού γεγονότος της ενανθρώπισης του Θείου λόγου. Το πρόβλημα είναι αν ο σημερινός άνθρωπος μπορεί να πιάσει το σήμα του.
Ασφαλώς ένας λόγος πανηγυρικός και μεγαλόπρεπος θα ήταν ό,τι πρέπει για τη μεγάλη γιορτή. Πιο πολύ θα ταίριαζε ο λυρικός τόνος του ποιητικού λόγου. Αλλά ποιο γλυκότονο «αλληλούια» μπορεί να σταθεί πλάι στο κοντάκιο «Η παρθένος σήμερον τον Υπερούσιον τίκτει » του Ρωμανού του Μελωδού;
Είναι, όμως, και ο λόγος της θεολογίας, λόγος με πολύ υψηλό νόημα, πολύ ταιριαστό για την περίπτωση. Τα Χριστούγεννα είναι ένα γεγονός έκτακτης θεολογικής απεραντοσύνης και αμείλικτης πρόσκλησης του νου για το πώς «ο αχώρητος εχωρήθη εν γαστρί». Γιατί η θεολογία μας πάει από την αρχή στην καρδιά του γεγονότος, όπου «ο Λόγος σαρξ εγένετο» (ευαγγελιστής Ιωάννης), «εαυτόν εκένωσεν μορφήν δούλου λάβων» (απόστολος Παύλος). Ο Θεός, δηλαδή, με ένα αβυσσαλέο άλμα αγάπης γίνεται άνθρωπος, για να ξαναφέρει τον άνθρωπο στην αρχική θεία αγαπητική προοπτική του.
Παράλληλα, ο Κύριλλος Αλεξανδρείας θα σηματοδοτήσει τα Χριστούγεννα ως «Χαμήλωμα του Υιού του Θεού», ο Ιωάννης ο Δαμασκηνός θα τα πει «τρόπο οικονομικής συγκατάβασης του Θεού στα ανθρώπινα» και οι αεροπαγιτικές συγγραφές θα τα επισημάνουν ως έκφραση «συγκλονιστικής θείας φιλανθρωπίας». Η μυστική θεολογία κατόπιν, με τον Νικόλαο Καβάσιλα, θα τονίσει ότι τα Χριστούγεννα είναι από τα γεγονότα που ο άνθρωπος τα προσεγγίζει μόνο «εν σιγή». Όλα αυτά είναι τα κλειδιά της Θεολογίας. Το δυστύχημα, εδώ, είναι ότι από καιρό ο άνθρωπος δεν μπορεί να τα χειριστεί. Οι υπέροχες αυτές καταθέσεις μοιάζουν γρίφοι γι' αυτόν και η μεθοδευμένη παραπληροφόρηση στο θέμα αυτό φρόντισε να του τα βγάλει και από ξεπερασμένα έως μεσαιωνικά.
Τρεις δρόμοι για λόγο χριστουγεννιάτικο σχεδόν κλειστοί. Και το τραγικό που η εκκλησιαστική και θεολογική γλώσσα διαφεύγει συχνά στον δρόμο της σχολαστικής, της πληκτικής ηθικολογίας και εθιμολογίας. Καταλαβαίνει κανείς τί μπορεί να είναι τα τελευταία, αν τα προηγούμενα θεολογικά είναι στ' αυτιά του σημερινού ανθρώπου «χαλκός ήχων και κύμβαλον αλαλάζον».
Κι όμως. ο σημερινός άνθρωπος, ίσως ιδιαίτερα αυτός, και έχει ανάγκη να γευτεί το ουσιαστικό πνεύμα της εκπληκτικής αυτής θείας συγκατάβασης. Όσο κι αν φρόντισαν κάποιοι να του ψαλιδίσουν «της ψυχής του τα φτερά τα προτινά και τα μεγάλα». Θα έλεγα, μάλιστα, πως μόνος του δείχνει τον δρόμο από τον οποίο θέλει να προσεγγίσει το μέγιστο αυτό άθλημα της θείας φιλανθρωπίας. Τον ονομάζει απομυθοποίηση και τρομάζει τους θεολόγους. Πνιγμένοι, βλέπετε, σε έναν πατερικό βερμπαλισμό, διό και άγευστοι πετερικού βιώματος, ναρκωμένοι από λειτουργικές μυστικοπάθειες, σε μικροστεγανά αναπαλαιωτικής ορθοδοξίας, αδυνατούμε να επικοινωνήσουμε με τον κόσμο γύρο μας και υποψιαζόμαστε μόνο το αίτημά του. Απομυθοποιητικά θέλει να ακούσει ο σημερινός άνθρωπος για τα Χριστούγεννα, που σημαίνει απλά, «κενωτικά», πράγμα που πάει κατευθείαν στην καρδιά του κορυφαίου γεγονότος.
«Εαυτόν εκένωσεν μορφήν δούλου λάβων». Άδειασε τη θεία του ύπαρξη στην ασημαντότητα ενός νηπίου, αυτού που ύμνησαν οι άγγελοι, που προσκύνησαν οι ποιμένες και, ένα χρόνο αργότερα, οι μάγοι με τα δώρα. Το βλέπει καθαρά, όλα του το φωνάζουν, δεν είναι ένα τυχαίο παιδί, δεν είναι ένα οποιοδήποτε νήπιο. Του είναι τόσο καθαρά μέσα του όλα αυτά, που δεν νιώθει ότι του προσθέτουν τίποτε τα φτιασίδια της θεολογίας. Είναι και πιο πρακτικός, έκτακτα ρεαλιστής, συνειδητοποιεί ότι το μυστήριο αυτό είναι απύθμενο, κι όσο κι αν προσπαθεί κανείς, πέρα από την αρχή του δεν θα κατορθώσει να προχωρήσει.
Ζητεί, λοιπόν, κοινωνία νοήματος του ουσιαστικού πνεύματος αυτής της ιστορίας. Κι έρχεται εδώ ο άγιος Αχρίδος Θεοφύλακτος και του προτείνει απομυθοποιητικό, κενωτικό δρόμο. «Μένων ο ην, εγένετο ο ουκ ην». Έμεινε αυτό που ήταν- Θεός -και έγινε και αυτό που δεν ήταν- άνθρωπος. Εγκαινίασε έτσι άλλον τρόπο ύπαρξης. Έδειξε τη ζωή σαν δυναμική μετακίνησης στη θέση του άλλου. Μας είπε ότι η ζωή είναι ένας αδιάκοπος απεγκλωβισμός από τον ατομοκεντρισμό του εγώ και μια μετακίνηση στο αδελφικό εσύ, ότι η ζωή είναι μια αδιάκοπη πρόκληση αγαπητικής εξόδου.
Ένα τέτοιο χριστουγεννιάτικο σήμα και ποιος άνθρωπος δεν το καταλαβαίνει, και ποιος άνθρωπος, σήμερα, δεν το πιάνει. Μόνο που ο σημερινός άνθρωπος είναι πιο απαιτητικός. Δεν του φτάνει να βλέπει αυτό το σήμα σαρκούμενο μόνο από τον νηπιάσαντα Υιό του Θεού, τους απόστολους, τους μάρτυρες, τους πατέρες της Εκκλησίας, τους αγίους, τους ασκητές, τους νεομάρτυρες και τους άλλους της χρυσής αλυσίδας της ιστορίας της Εκκλησίας. Θέλει να το δει μορφοποιημένο και στη ζωή των σημερινών χριστιανών και προσέχει περισσότερο αυτούς που λέγουν τα μεγάλα λόγια για την Ορθοδοξία. Διερευνά να βρει αντικρίσματα μετακίνησης από το ατομοκεντρικό εγώ στο αδελφικό εσύ στην ζωή τους, αντικρίσματα αγαπητικής εξόδου στη δοκιμασία του άλλου, που το νήπιο της Βηθλεέμ, όταν μεγάλωσε, είπε ότι «αντιπροσωπεύει έναν από τους αδελφούς του τους ελάχιστους».
Πιάνει, λοιπόν, και ο σημερινός άνθρωπος το πνεύμα και το νόημα των Χριστουγέννων, αλλά και χρεώνει τους χριστιανούς, εμάς τους ορθοδόξους ιδιαίτερα, να του το δώσουμε μορφοποιημένο σε μια επίκαιρη δυναμική αγαπητικής εξόδου, όπως οι νεομάρτυρες, οι ασκητές, οι άγιοι, οι πατέρες της Εκκλησίας, οι μάρτυρες, οι αποστόλοι, ο Χριστός. Αυτός που «μένων ο ην, εγένετο ο ουκ ην». Ο Θεός που μετακινήθηκε στη θέση του ανθρώπου, για να δείξει στον άνθρωπο ότι η ζωή θα πει να κινείσαι αγαπητικά προς τον συνάνθρωπό σου, να μετακινείσαι στη θέση του.

      Βρείτε το άρθρο και εδώ

    

   

                       

Διαβάστε επίσης:

Μετά τα Χριστούγεννα, του π. Αλεξάνδρου Σμέμαν

Ο Θρήνος της Ραχήλ και ο πνευματικός άνθρωπος, του Κωνσταντίνου Κορναράκη, Επίκουρου Καθηγητή Θεολογικής Σχολής
Χριστούγεννα των ρήξεων και της απελευθέρωσης, του Αθαν. Ν. Παπαθανασίου, Δρ. Θεολογίας, καθηγητή Μέσης Εκπαίδευσης
Η εικόνα στο φως της ορθόδοξης ερμηνείας (Περὶ των Χριστουγέννων), Leonid Ouspensky
Χριστούγεννα στη σπηλιά, του Φώτη Κόντογλου
Χάνεται η ελληνικότητα των εορτών μας, του Σεβ. Μητροπολίτη Σπάρτης κ. Ευσταθίου
Η Περιτομή του Χριστού
Ομιλία στον Άγιο Βασίλειο, του Μητροπ. Π. Νικοπόλεως Μελετίου (+)
Άγιος Βασίλειος ο Μέγας

       

και άλλα πολλά, προπαρασκευαστικά και ψυχωφέλιμα στο Ειδικό Αφιέρωμα στα Χριστούγεννα

     
Ακούσματα:

Χριστουγεννιάτικη συναυλία βυζαντινής μουσικής. Με τη Βυζαντινή Χορωδία Αθηνών (Κυριακή 9 Δεκεμβρίου 2018, Ι.Ν. Παναγίας Φανερωμένης Χολαργού)

Κυριακή προ Χριστουγέννων – Μεθ' ημών ο Θεός [ομιλία Μητροπ. Βρεσθένης κ. Θεοκλήτου, 2018]

Περιτομή του Κυρίου – Απολυτίκιο (1 Ιανουαρίου) [Ψάλλει ο Θ. Βασιλικός]
Βασιλείου, Επισκόπου Καισαρείας & Καπαδοκίας του Μεγάλου – Απολυτίκιο (1 Ιανουαρίου) [Ψάλλει Βυζαντινή Χορωδία]

                     
Λειτουργικά αναγνώσματα:

Κυριακὴ μετὰ τὰ Χριστούγεννα
Περιτομὴ Χριστοῦ· Μεγάλου Βασιλείου
Παραμονὴ καὶ Μ. Ὧραι Φώτων

   

           

        

    

Κυριακή 30 Δεκεμβρίου

     

Ἡ Ἁγία Ἀνυσία ἡ Ὁσιομάρτυς
Ὁ Ἅγιος Γεδεὼν ὁ Νέος Ὁσιομάρτυρας
Ὁ Ἅγιος Φιλέταιρος

                              

 

Δευτέρα 31 Δεκεμβρίου

    

Ἀπόδοσις ἑορτῆς τῆς τοῦ Κυρίου ημών Ἰησοῦ Χριστοῦ Γεννήσεως
Ἡ Ὁσία Μελάνη ἡ Ρωμαία
Ὁ Ἅγιος Ζωτικὸς ὁ Ὀρφανοτρόφος

                                    

 

Τρίτη 1 Ιανουαρίου

 

 

 

Περιτομὴ τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ
Ὁ Ἅγιος Βασίλειος ὁ Μέγας ὁ Καππαδόκης
Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος (πατέρας του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου)

                                    

 
Τετάρτη
2 Ιανουαρίου

    

Ὁ Ἅγιος Σίλβεστρος Πάπας Ρώμης
Ὁ Ἅγιος Βασίλειος ὁ Μάρτυρας ἐξ Ἀγκύρας
Ὁ Ὅσιος Σεραφεὶμ τοῦ Σάρωφ
Ἡ Ὁσία Ἰουλιανὴ ἡ Δικαία
Ὁ Ἅγιος Γεώργιος (ἢ Ζώρζης) ὁ Νεομάρτυρας ὁ Γκιουρτζὴς

                                    

         

Πέμπτη 3 Ιανουαρίου

          

Ὁ Προφήτης Μαλαχίας
Ὁ Ἅγιος Γόρδιος
Ἡ Ὁσία Γενεβιέβη ἐκ Παρισίων
Ἡ Ὁσία Θωμαΐς ἐκ Λέσβου

                              

     

Παρασκευή 4 Ιανουαρίου

        

Σύναξις τῶν Ἁγίων Ἑβδομήκοντα Ἀποστόλων
Οἱ Ὅσιοι Εὐάγριος καὶ Σίος ἐκ Γεωργίας
Ὁ Ἅγιος Ὀνούφριος ὁ Ὁσιομάρτυρας ὁ Νέος ὁ ἐν Χίῳ
Ἡ Ὁσία Ἀπολλιναρία ἡ Συγκλητική

                            

    

Σάββατο 5 Ιανουαρίου

           

Οἱ Ἅγιοι Θεόπεμπτος καὶ Θεωνᾶς
Ἡ Ἁγία Συγκλητική
Ὁ Ὅσιος Γρηγόριος ὁ ἐν Ἀκρίτᾳ
Ὁ Ἅγιος Ρωμανὸς ὁ Ὁσιομάρτυρας
Ὁ Ὅσιος Θεοφάνης ὁ Ἔγκλειστος
                    

       

Επιμέλεια- Διανομή: Καθεδρικός Ι.Ν. Παναγίας Φανερωμένης Χολαργού
Design : ΑΔΑΜ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Εάν δεν επιθυμείτε να λαμβάνετε το Ενημερωτικό, παρακαλούμε πατήστε εδώ
Εάν λαμβάνετε το Ενημερωτικό περισσότερες από μία φορά, παρακαλούμε πατήστε εδώ