Τεύχος 380  25 Μαΐου 2018

Εάν επιθυμείτε να λαμβάνετε κάθε εβδομάδα την ΕΤΟΙΜΑΣΙΑ, είτε μόνον εσείς, είτε και κάποια δικά σας πρόσωπα, κάνετε Εγγραφή στο Newsletter μέσα απ’ το δικτυακό μας τόπο.

 

 

Κυριακή 27 Μαΐου 2018 – ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ

Ο Ἀπόστολος
Πράξεις Αποστόλων (β΄ 1 – 11)

[Τα γεγονότα της Πεντηκοστής]

           

Το Ευαγγέλιο
Κατά Ιωάννην (ζ΄ 37–52, η΄ 12)

[Εγώ εἰμι τὸ φῶς τοῦ κόσμου· ὁ ἀκολουθῶν ἐμοὶ οὐ μὴ περιπατήσῃ ἐν τῇ σκοτίᾳ, ἀλλ' ἕξει τὸ φῶς τῆς ζωῆς.]
    

 

Δευτέρα 28 Μαΐου 2018 – ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ

Ο Ἀπόστολος
Προς Εφεσίους Επιστολή Παύλου (ε΄ 8–19)

[Μὴ συγκοινωνεῖτε τοῖς ἔργοις τοῖς ἀκάρποις τοῦ σκότους.]

           

Το Ευαγγέλιο
Κατά Ματθαίον (ιη΄ 10–20)

[Ἦλθε γὰρ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου σῶσαι τὸ ἀπολωλός / Οὗ γάρ εἰσι δύο ἢ τρεῖς συνηγμένοι εἰς τὸ ἐμὸν ὄνομα, ἐκεῖ εἰμι ἐν μέσῳ αὐτῶν.]
   
               

 
                     

  Οἱ Ἱερές Ἀκολουθίες κατά την εορτή της Πεντηκοστής
στον Ιερό Ναό μας

 

ΠεντηκοστήΠαρασκευή 25 Μαΐου
6:00 μ.μ. Ὁ Ἑσπερινός καί τό Μνημόσυνο ὑπέρ ἀναπαύσεως τῶν κεκοιμημένων
  
Σάββατο 26 Μαΐου / ΨΥΧΟΣΑΒΒΑΤΟ
7:00 π.μ. Ὁ Ὂρθρος, ἡ Θεία Λειτουργία καί τό Μνημόσυνο ὑπέρ ἀναπαύσεως τῶν κεκοιμημένων
6:00 μ.μ. Ὁ Ἑσπερινός τῆς ἑορτῆς τῆς Πεντηκοστῆς
  
Κυριακή 27 Μαΐου / ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ
7:00 π.μ. Ὁ Ὂρθρος καί ἡ Θεία Λειτουργία τῆς ἑορτῆς τῆς Πεντηκοστῆς. Ἐν συνεχείᾳ ὁ Ἑσπερινός τῆς Γονυκλισίας
  
Δευτέρα 28 Μαΐου / ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ
7:00 π.μ. Ὁ Ὂρθρος καί ἡ Θεία Λειτουργία τῆς ἑορτῆς
7:00 μ.μ. Ὁ Πανηγυρικός Ἑσπερινός τῆς ἑορτῆς τῆς ἱερᾶς εἰκόνος τῆς Παναγίας Φανερωμένης τῶν Λευκαδιτῶν, μετ’ ἀρτοκλασίας καί ἡ λιτάνευση τῆς ἱερᾶς εἰκόνος τῆς Παναγίας Φανερωμένης. Ἀκολούθως παραδοσιακό πανηγύρι στην πλατεία τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ μας

     

Στιγμιότυπα απ’ τον περυσινό εορτασμό:

 

 

Περισσότερα στιγμιότυπα 2017
Στιγμιότυπα 2015

             

  

Προσκυνηματική εκδρομή στους Αγίους Τόπους

 

Αγιοι Τόποι

 

10 -14 Ιουλίου 2018
1η ΗΜΕΡΑ
Συγκέντρωση στις 5.00 το πρωί στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» της Αθήνας για την πτήση μας προς το αεροδρόμιο του Τελ Αβίβ. Πρώτος σταθμός μας στη Λύδδα, για να προσκυνήσουμε τη Μονή και τον τάφο του Αγίου Γεωργίου. Μετάβαση στη Σαμάρεια, στο Φρέαρ του Ιακώβ, όπου συνάντησε ο Ιησούς την Σαμαρείτιδα. Θα προσκυνήσουμε το σκήνωμα του Ιερομάρτυρος Φιλουμένου του Αγιοταφίτου στο Ναό της Αγ. Φωτεινής. Εκεί θα μάς μιλήσει για τον Άγιο ο π. Ιουστίνος Αγιοταφίτης και στη συνέχεια θα επισκεφθούμε στη Σεβάστεια τη φυλακή και τον τόπο θανατώσεως του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου (παλάτι του Ηρώδη). Εκεί κοντά βρίσκεται και ο τάφος του. Μετάβαση στο ξενοδοχείο μας για δείπνο και ξεκούραση.
2η ΗΜΕΡΑ
Θ. Λειτουργία στη Γεσθημανή, όπου ο Τάφος της Θεοτόκου. Μετάβαση στον κήπο της Αγωνίας και στο σημείο Αναλήψεως του Κυρίου, αφού προηγουμένως επισκεφθούμε το μοναστήρι της Μικρής Γαλιλαίας και τη Βηθσφαγή.
Αναχώρηση για την Ιεριχώ. Ανάβαση στην Ι. Μονή Αγίου Γεωργίου του Χοζεβίτη, όπου θα έχουμε τη δυνατότητα να συναντήσουμε τον ηγούμενο της Μονής π. Κωνσταντίνο και να επισκεφθούμε το σπήλαιο των Οσιομαρτύρων κατά τη σφαγή υπό των Περσών του 614. Έπειτα θα προσκυνήσουμε στην Ι. Μονή Σαρανταρίου (Όρος των Πειρασμών). Μετάβαση στα ύδατα του Προφήτου Ελισαίου, προσκύνηση στην Ι. Μονή του Προφ. Ελισαίου, όπου βρίσκεται και η Συκομορέα που ανέβηκε ο Ζακχαίος. Ακολούθως στον τόπο της Βαπτίσεως του Κυρίου στον Ιορδάνη, όπου θα τελέσουμε Αγιασμό, και στην Ι. Μονή  Αγ. Γερασίμου του Ιορδανίτου. Επιστρέφοντας θα κατευθυνθούμε στη Βηθανία, όπου η Ι. Μονή Μάρθας και Μαρίας, αδελφών του Λαζάρου.

3η ΗΜΕΡΑ
Μετάβαση στο Καταμόνας, όπου βρίσκεται ο τάφος του Αγ. Συμεών του Θεοδόχου και τη Μονή του Τιμίου Σταυρού.
Προσκυνούμε τον τόπο μαρτυρίου του Πρωτομάρτυρος Στεφάνου και ξεκινούμε για το Ναό της Αναστάσεως, περνώντας από την πύλη των λεόντων. Επισκεπτόμεθα τον Οίκο Αγ. Ιωακείμ και Άννης, την Προβατική Κολυμβήθρα, τη Φυλακή του Απ. Πέτρου και το Πραιτώριο. Λιτανευτικώς διασχίζουμε την οδό του Μαρτυρίου μέχρι τον πανίερο Ναό της Αναστάσεως, όπου ευλαβικώς προσκυνούμε τον Τάφο του Κυρίου, το Γολγοθά, την Αποκαθήλωση, τον τόπο ευρέσεως του Τιμίου Σταυρού, τα Παρεκκλήσια και τα υπόλοιπα σεβάσματα του Ναού της Αναστάσεως. Εξερχόμενοι από τον Πανίερο Ναό της Αναστάσεως θα προσκυνήσουμε το «μη μου άπτου», όπου εμφανίστηκε ο Κύριος στη Μαρία τη Μαγδαληνή, και το Παρεκκλήσιο του Αγίου Ιακώβου. Στη Ρωσική Μονή του Αγίου Αλεξάνδρου Νέφσκυ, όπου διασώζεται η πύλη από την οποία εξήλθε ο Κύριος πορευόμενος προς το Γολγοθά. Ελεύθερος χρόνο στην Αγία Πόλη των Ιεροσολύμων. Το βράδυ θα συμμετάσχουμε στη νυκτερινή Θ. Λειτουργία στο Ναό της Αναστάσεως.
4η ΗΜΕΡΑ

Αναχώρηση για την Τιβεριάδα. Θα επισκεφθούμε το Θαβώριο Όρος, στην κορυφή του οποίου έγινε η Μεταμόρφωση του Κυρίου. Στη συνέχεια θα κατευθυνθούμε στη Ναζαρέτ, στο Ναό του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, όπου η Παρθένος Μαρία έλαβε το αγγελικό μήνυμα. Επόμενο προσκύνημα μας η Κανά της Γαλιλαίας, στο πρώτο θαύμα του Κυρίου και αμέσως μετά στη λίμνη της Τιβεριάδος (Γενησαρέτ), όπου θα επισκεφθούμε την Ι. Μονή Αγ. Αποστόλων στην Καπερναούμ, την πόλη που τελέσθηκαν τα περισσότερα των θαυμάτων του Κυρίου και επιστρέφοντας θα προσκυνήσουμε στην Ι. Μονή Αγίων Αποστόλων της Τιβεριάδος, από όπου ο Κύριος κάλεσε τους μαθητές Του στο Αποστολικό Αξίωμα. Προαιρετικός διάπλους της Τιβεριάδος με πλοιάριο. Επιστροφή στο ξενοδοχείο, δείπνο και διανυκτέρευση.
5η ΗΜΕΡΑ
Θεία Λειτουργία στη Βασιλική της Γεννήσεως στη Βηθλεέμ, όπου γεννήθηκε ο Χριστός, επίσκεψη στο Σπήλαιο των σφαγιασθέντων από τον Ηρώδη 14.000 Νηπίων. Θα επισκεφθούμε επίσης το Προσκύνημα των Ποιμένων «Δόξα εν Υψίστοις». Ακολουθεί η μετάβαση μας στον Αγ. Θεοδόσιο τον Κοινοβιάρχη, ιδρυτή της κοινοβιακής ζωής. Στο υπόγειο, δίπλα στο Ναό υπάρχουν οι τάφοι του Αγ.Θεοδοσίου, της Αγ.Ευλογίας, της Αγ. Σοφίας, μητέρας του Αγ. Σάββα του Ηγιασμένου, της Αγ. Θεοδότης μητέρας των Αγ. Αναργύρων Κοσμά και Δαμιανού, της Αγ. Μαρίας, μητέρας των Αγ. Αρκαδίου και Ιωάννου. Ακολουθεί προσκύνημα στην Ι. Μονή του Αγ. Σάββα του Ηγιασμένου, στην έρημο της Ιουδαίας και στην Ι. Μονή του Πρ. Ηλία(οι γυναίκες στην είσοδο της Μονής θα προσκυνήσουν τα ιερά λείψανα). Αναχώρηση το μεσημέρι προς το αεροδρόμιο για την πτήση επιστροφής στην Αθήνα.


ΠΡΟΣΟΧΗ: Απαραίτητο διαβατήριο με τουλάχιστον 6 μήνες ισχύ.
Δηλώσεις συμμετοχής – πληροφορίες: τηλ. 2130184438

  

Δημιουργικό καλοκαίρι στην αγαπημένη μας πόλη

 

Δημιουργικό καλοκαίρι 2018Το Ίδρυμα Νεότητας και Οικογένειας της Ι. Αρχιεπισκοπής Αθηνών και οι εκδόσεις «Ἐν πλῷ», στα πλαίσια της ουσιαστικής συμπαράστασης και βοήθειας στη σύγχρονη εργαζόμενη οικογένεια, διοργανώνουν το φετινό καλοκαίρι μία σειρά πενθήμερων δημιουργικής απασχόλησης για παιδιά ηλικίας 4 – 12 ετών, με τον τίτλο «Δημιουργικό καλοκαίρι στην αγαπημένη μας πόλη». Το πρόγραμμα αφορά σε πέντε πενθήμερα (Δευτέρα έως Παρασκευή) από 18 Ιουνίου έως και 20 Ιουλίου, με συγκεκριμένες θεματικές ενότητες και πλήρη απασχόληση των παιδιών από τις 8:00 το πρωί έως τις 4:00 το μεσημέρι.

                                  
(Ενδεικτικό) Ημερήσιο πρόγραμμα
8:00 – 9:00 Ώρα προσέλευσης: δημιουργικό παιχνίδι
9:00 – 9:20 Προσευχή και αγιογραφικό
9:20 – 11:00 Καλλιτεχνικές δραστηριότητες
11:00 – 11:30 Διάλειμμα
11:30 – 13:00 Αθλητικές δραστηριότητες (3 φορές την εβδομάδα)
Θεατρικό Παιχνίδι (2 φορές την εβδομάδα)
13:00 – 14:00 Μεσημεριανό – παιχνίδια τραπεζαρίας
14:00 – 15:30 Μεγάλο Παιχνίδι (2 φορές την εβδομάδα)
Εργαστήρι ζαχαροπλαστικής
Ένας ξεχωριστός επισκέπτης…
Προβολή ταινίας
15:30 – 16:00 Ελεύθερο παιχνίδι
16:00 Αναχώρηση
  
Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μας στα τηλέφωνα: 2130184431, 2130184436 & 2130184419.
   
Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα ανά εβδομάδα
   

     

                

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

«Εις την Πεντηκοστήν»

του Άγίου Γρηγορίου του Θεολόγου (Λόγος ΜΑ')

  

Γρηγοριος ο ΘεολογοςΤην Πεντηκοστή εορτάζουμε καί την παρουσία του Αγίου Πνεύματος καί την πραγματοποίηση της υποσχέσεως καί την εκπλήρωση της ελπίδας. Το μυστήριο, πόσο και μεγάλο είναι και σεβαστό! Τελειώνουν λοιπόν όσα έχουν σχέση με το σώμα του Χριστού, ή μάλλον με τη σωματική παρουσία Του(1). Διότι διστάζω να πω τα σωματικά, εφ' όσον κανένας λόγος δεν μπορεί να με πείσει ότι θα ήταν καλύτερα να είχε απαλλαγεί από το σώμα [ο Χριστός](2). Αρχίζουν δε όσα έχουν σχέση με το Άγιο Πνεύμα(3). Ποια δε ήταν όσα έχουν σχέση με το Χριστό; Η Παρθένος, η γέννηση, η φάτνη, το σπαργάνωμα, οι άγγελοι που τον δοξάζουν, οι ποιμένες που τρέχουν προς Αυτόν, η διαδρομή του αστέρα, η προσκύνηση και η προσφορά των δώρων από τους μάγους, ο φόνος των νηπίων από τον Ηρώδη, ο Ιησούς που φεύγει στην Αίγυπτο, που επιστρέφει από την Αίγυπτο, που περιτέμνεται, που βαπτίζεται, που δέχεται την μαρτυρία από τον ουρανό, που πειράζεται, που λιθάζεται για μας (για να μας δώσει υπόδειγμα κακοπάθειας υπέρ του Λόγου) που προδίνεται, που προσηλώνεται [στον Σταυρό], που θάπτεται, που ανασταίνεται, που ανεβαίνει [στους ουρανούς]. Από αυτά και τώρα υφίσταται πολλά από τους μισόχριστους μεν, αυτά που Τον ατιμάζουν και τα υπομένει (διότι είναι μακρόθυμος)· από τους φιλόχριστους δε, αυτά που Του αποδίδουν τιμή.
Και αναβάλλει να ανταποδώσει όπως σ' εκείνους την οργή, έτσι σε μας την αγαθότητα· επειδή ίσως σ' εκείνους μεν δίνει καιρό μετανοίας, σε μας δε δοκιμάζει τον πόθο, εάν δεν λιποψυχούμε και δεν αποκάμουμε στις θλίψεις και στους αγώνες για την ευσέβεια· όπως ακριβώς ορίζεται από την θεία οικονομία και τα ανεξιχνίαστα κρίματά Του, με τα οποία κυβερνά με σοφία τη ζωή μας. Όσα λοιπόν αναφέρονται στο Χριστό είναι αυτά' και τα πέρα απ' αυτά θα τα δούμε ενδοξότερα [στη βασιλεία των ουρανών] και μακάρι και μεις να φανούμε [δοξασμένοι από το Θεό]. Όσα δε αναφέρονται στο Άγιο Πνεύμα, παρακαλώ το Πνεύμα να έλθει εντός μου και να μου δώσει(4) λόγο όσον επιθυμώ κι' αν όχι τόσον, αλλ' όσος απαιτείται σ' αυτή την περίπτωση. Πάντως όμως θα έλθει με εξουσία δεσποτική, και όχι με τρόπο δουλικό, ούτε περιμένοντας πρόσταγμα, όπως νομίζουν μερικοί. Διότι πνέει όπου θέλει, καί σ' όσους θέλει, και όποτε και όσο θέλει. Μ' αυτόν τον τρόπο εμείς εμπνεόμαστε να νοούμε και να μιλούμε για το Άγιο Πνεύμα.
ΣΤ. Το Άγιο Πνεύμα όσοι Το υποβιβάζουν στην τάξη των κτισμάτων είναι υβριστές και δούλοι κακοί κι' απ' τους κακούς χειρότεροι. Διότι των κακών δούλων είναι (γνώρισμα) το να αθετούν την [θεία] δεσποτεία και να επαναστατούν κατά της κυριότητας [του Θεού] και να θεωρούν όμοιο με αυτούς δούλο το ελεύθερο [Πνεύμα]. Όσοι όμως Το πιστεύουν ως Θεό είναι θεοφόρητοι και φωτισμένοι στο νου. Εκείνοι όμως που και Το ομολογούν [ως Θεό], εάν μεν το κάνουν σε ανθρώπους με ευσεβές φρόνημα, θεωρούνται μεγάλοι· αλλ' εάν το κάνουν σ' όσους έχουν φρόνημα χθαμαλό, θεωρούνται όχι φρόνιμοι· διότι εμπιστεύονται το μαργαριτάρι στον πηλό [δηλ. την αλήθεια της πίστεως σ' εκείνους που δεν έχουν την διάθεση να την δεχθούν] και σε ακοή ασθενική ήχο βροντής και σε αδύνατους οφθαλμούς ηλιακό φως και στερεά τροφή σ' εκείνους που πίνουν ακόμα γάλα(5). Αυτούς πρέπει να κατευθύνει κανείς σιγά-σιγά προς τα εμπρός και να τους ανεβάζει προς τα υψηλότερα, ώστε από το φως να ζητούν [περισσότερο] φως και στην αλήθεια να προσθέτουν αλήθεια(6). Γι'αυτό κι' εμείς αφήνοντας για λίγο τον τελειότερο λόγο (γιατί δεν είναι ακόμα καιρός) έτσι θα μιλήσουμε προς αυτούς.
Ζ. Άνθρωποί μου, εάν μεν θεωρείτε ότι το Άγιο Πνεύμα δεν είναι ούτε άκτιστο ούτε άχρονο, αυτό είναι καθαρά ενέργεια του πονηρού πνεύματος· επιτρέψτε στο ζήλο μου να πω αυτό το τολμηρό. Εάν όμως έχετε τόση τουλάχιστον υγεία [ψυχής], ώστε ν' αποφεύγετε την φανερή ασέβεια και θέτετε έξω απ' την δουλεία Αυτό [το Άγιο Πνεύμα] που κι' εμάς κάνει ελευθέρους, εξετάστε και σεις στην συνέχεια μαζί με το Άγιο Πνεύμα και μας. Διότι δέχομαι ότι σε κάποιο βαθμό μετέχετε Αυτού και σεις, και στο εξής θα συνεξετάσω με σας ως με οικείους πλέον [στην πίστη]. Ή παραχωρήστε μου το μέσον μεταξύ της δουλείας και της δεσποτείας, για να θέσω εκεί την αξία του Πνεύματος· ή εφ' όσον αποφεύγετε την δουλεία δεν είναι άδηλο, πού θα τοποθετήσετε αυτό το οποίο ζητούμε. Αλλά στενοχωρείσθε για τις συλλαβές και σκοντάφτετε επάνω στον λόγο και αυτό [το να ονομάζει κανείς το Άγιο Πνεύμα Θεό] γίνεται για σας «λίθος προσκόμματος» και «πέτρα σκανδάλου», αφού και ο Χριστός γίνεται για μερικούς(7). Ανθρώπινο είναι να πάθει κανείς κάτι τέτοιο. Ας σταθούμε κοντά ο ένας στον άλλο πνευματικά. Ας γίνουμε περισσότερο φιλάδελφοι παρά φίλαυτοι. Αναγνωρίστε την δύναμη της θεότητας κι'εμείς θα σας δώσουμε την συγκατάθεση για τη λέξη· ομολογείστε την [θεία] φύση με άλλες λέξεις, που συμπαθείτε περισσότερο, κι'εμείς θα σας γιατρέψουμε ως ασθενείς· αφού υποκλέψουμε με τρόπο αυτά που σας είναι ευχάριστα. Διότι είναι άξιο ντροπής και αρκετά παράλογο, ενώ είστε εύρωστοι στην ψυχή, να δείχνετε μια νοσηρή μικρολογία γύρω απ' τις λέξεις και να κρύβετε τον θησαυρό [της αλήθειας], ακριβώς σαν να φθονείτε τους άλλους ή να φοβάστε μήπως αγιάσετε και την γλώσσα σας [με την ομολογία της θεότητας του Αγίου Πνεύματος]. Ακόμα δε πιο άξιο ντροπής για μας είναι να πάθουμε αυτό που κατηγορούμε, και ενώ καταδικάζουμε την μικρολογία στους άλλους, να μικρολογούμε εμείς γύρω απ' τα γράμματα(8).
Η. Ομολογείστε, άνθρωποί μου, ότι μιας θεότητας είναι η Αγία Τριάς, ή, αν θέλετε, μιας φύσεως. Κι' εμείς θα ζητήσουμε από το Άγιο Πνεύμα για σας και τη λέξη Θεός. Διότι γνωρίζω καλά ότι Εκείνος που έδωσε το πρώτο [την πίστη στο ομοούσιο του Υιού] θα δώσει και το δεύτερο [και του Αγίου Πνεύματος] και μάλιστα, όταν το ζήτημα για το οποίο αντιλέγουμε είναι μία πνευματική δειλία και όχι διαβολική εναντίωση. Θα το πω ακόμα πιο καθαρά και πιο σύντομα. Μήτε σεις ν' αποδώσετε σε μας ευθύνη για τον υψηλότερο λόγο που χρησιμοποιούμε (διότι δεν υπάρχει κανένας φθόνος των άλλων μήπως ανέβουν), ούτ' εμείς θα σας κατηγορήσουμε για τον μέχρι τώρα δικό σας «προσιτό», εφ' όσον κι' από διαφορετικό δρόμο οδηγείστε προς το ίδιο [πνευματικό] κατάλυμα. Διότι δεν ζητούμε να νικήσουμε, αλλά να σας προσλάβουμε ως αδελφούς, που για τον χωρισμό σας από μας σπαραζόμαστε απ' τη λύπη. Αυτά [λέγουμε] προς εσάς, που υγιαίνετε ως προς την πίστη σας για τον Υιό, πού βρίσκουμε μέσα σας κάποια δύναμη ζωής [πνευματικής]· αυτών που αν και θαυμάζουμε τον τρόπο της ζωής, δεν επαινούμε εξ ολοκλήρου τον λόγο. Σεις που έχετε τα έργα του Πνεύματος, αποκτείστε και το Πνεύμα, για να μη «αθλήτε» μόνο, αλλά και «νομίμως», απ' όπου και ο στέφανος(9). Αυτός ο μισθός εύχομαι να σας δοθεί για την πολιτεία σας, να ομολογήσετε δηλαδή την πίστη σας στο Άγιο Πνεύμα κατά τρόπο τέλειο και να Το κηρύξετε [ως θεό αληθινό] μαζί με μας καί περισσότερο από μας όσο είναι άξιο. Τολμώ κάτι και μεγαλύτερο για σας να πω τον λόγο του Αποστόλου. Τόσο πολύ σας αγαπώ, και τόσο πολύ ευλαβούμαι σε σας αυτή την κόσμια περιβολή και το χρώμα της εγκράτειας καί τα ιερά αυτά τάγματα και την σεμνή παρθενία και τον αγνισμό και την ολονύκτια ψαλμωδία και την φιλοπτωχία και φιλαδελφία και φιλοξενία, ώστε και ανάθεμα [χωρισμένος] από τον Χριστό να είμαι δέχομαι και ο,τιδήποτε να πάθω ως καταδικασμένος· αρκεί να θελήσετε να σταθείτε μαζί μας και να θελήσετε να δοξάσουμε ενωμένοι την Αγία Τριάδα(10). Διότι για τους άλλους [που δεν ομολογούν το ομοούσιο του Υιού] τι πρέπει να πούμε, τους φανερά πεθαμένους [στην ψυχή] (που μόνο ο Χριστός που ζωοποιεί τους νεκρούς μπορεί ν' αναστήσει σύμφωνα με τη δύναμη που έχει), οι οποίοι κακώς διαχωρίζονται κατά τον τόπο, ενώ συνδέονται με το λόγο, και τόσο πολύ φιλονεικούν μεταξύ τους όσο οι αλλοίθωροι οφθαλμοί, που βλέπουν ένα πράγμα και δεν συμφωνούν όχι ως προς την όψη αλλ' ως προς την θέση. Αν βέβαια πρέπει να τους κατηγορήσει κανείς για αλλοιθωρισμό, και όχι όμως για τύφλωση. Αφού ανέπτυξα όσο έπρεπε αυτά που έχουν σχέση με σας, ας επανέλθουμε πάλι προς το Πνεύμα· πιστεύω ότι και σεις τώρα θα παρακολουθήσετε.
Θ. Το Άγιο Πνεύμα πάντοτε υπήρχε και υπάρχει και θα υπάρχει, δεν έχει ούτε αρχή ούτε τέλος, αλλ' είναι πάντοτε ενωμένο και αριθμείται μαζί με τον Πατέρα καί τον Υιό. Διότι δεν θα άρμοζε ποτέ να ελλείπει ο Υιός από τον Πατέρα ή το Πνεύμα από τον Υιό, επειδή θα ήταν σε μέγιστο βαθμό άδοξη η θεότητα, σαν από μεταμέλεια ακριβώς να ήλθε σε συμπλήρωση για να γίνει τέλεια. [Το Άγιο Πνεύμα] λοιπόν πάντοτε και αιώνια μεταλαμβάνεται [με τις θείες ενέργειές Του], δεν μεταλαμβάνει· οδηγεί στην τελείωση [τους ανθρώπους], δεν τελειώνεται· παρέχει την πνευματική πλήρωση, δεν έχει ανάγκη πληρώσεως· αγιάζει, δεν αγιάζεται· κάνει [τους ανθρώπους] θεούς, δεν θεώνεται αυτό προς Εαυτό, και προς εκείνους με τους οποίους είναι ενωμένο, είναι πάντοτε το ίδιο και απαράλλακτο· αόρατο, άχρονο, αχώρητο, αναλλοίωτο, υπεράνω από κάθε έννοια ποιότητας, ποσότητας και μορφής, αψηλάφητο, κινούμενο αφ' Εαυτού, κινούμενο συνεχώς, έχοντας αφ' Εαυτού εξουσία, έχοντας αφ' Εαυτού δύναμη, παντοδύναμο (αν καί ως προς την πρώτη αρχή, όπως ακριβώς όλα τα αναφερόμενα εις τον Μονογενή Υιό, έτσι και του Πνεύματος ανάγεται [εις τον Θεό Πατέρα]). Είναι ζωή και πρόξενος ζωής, το φως και χορηγεί φως, αφ' Εαυτού αγαθό και πηγή αγαθότητας. Πνεύμα ευθές, ηγεμονικό, κύριο [καλεί και] αποστέλλει [τους άξιους, όπως ο Πατήρ και ο Υιός], θέτει όρια [σε όλη την κτίση] κάνει τους ανθρώπους ναούς οίκους Του, οδηγεί, ενεργεί όπως θέλει, διανέμει χαρίσματα. Είναι Πνεύμα υιοθεσίας [κάνει τους ανθρώπους υιούς του Θεού], αληθείας, σοφίας, συνέσεως, γνώσεως, ευσέβειας, βουλής, δυνάμεως, φόβου [θείου], όσων έχουν απαριθμηθεί. Δια του Αγίου Πνεύματος γνωρίζεται ο Πατήρ και δοξάζεται ο Υιός, και από Αυτούς μόνο γνωρίζεται Αυτό, είναι δηλαδή τα τρία πρόσωπα Εν, μία είναι η λατρεία και η προσκύνηση [που προσφέρεται], μία η δύναμη, η τελειότητα, ένας ο αγιασμός [που παρέχεται]. Και γιατί να μακρολογώ; Όλα όσα έχει ο Πατήρ, είναι του Υιού, εκτός από την αγεννησία. Όλα όσα έχει ο Υιός, είναι του Αγίου Πνεύματος, εκτός από την γέννηση. Αυτά (τα ιδιώματα), όσο βέβαια μπορώ να εκφρασθώ με τον λόγο μου, δεν ξεχωρίζουν ουσίες, αλλ' ορίζουν την μία και ενιαία ουσία της θεότητας.
Ι. Στενοχωρείσαι για τις αντιθέσεις (που χρησιμοποίησα); Εγώ όμως για το μήκος του λόγου. Τίμησε λοιπόν την (σημερινή) ημέρα του Πνεύματος· συγκράτησε λίγο τη γλώσσα, αν γίνεται. Για άλλες γλώσσες γίνεται ο λόγος· αυτές ευλαβήσου ή φοβήσου, πύρινες καθώς φαίνονται. Σήμερα ας υψώσουμε μ' ευλάβεια όλο μας τον νου στο θείο μυστήριο [της καθόδου του Αγίου Πνεύματος], ας κάνουμε αύριο ανάλυση λέξεων σήμερα ας εορτάσουμε [με κατάνυξη], ας ειπωθεί κάτι άξιο ντροπής [από τους αντιλέγοντες] αύριο. Αυτά γίνονται με τρόπο μυστικό [στο ταμείο της ψυχής ενώπιον του Θεού], εκείνα γίνονται με τρόπο πομπώδη [ενώπιον των ανθρώπων]· αυτά γίνονται στις εκκλησίες, εκείνα στις αγορές· αυτά αρμόζουν σε ανθρώπους σώφρονες και νηφάλιους, εκείνα σε ανθρώπους που μεθούν αυτά είναι όσων ενεργούν με σοβαρότητα [όση αξίζει στο μεγάλο μυστήριο], εκείνα όσων παίζουν κατά του Πνεύματος. Αφού λοιπόν απαλλαγήκαμε απ' ό,τι είναι αλλότριο [της ευσεβείας], ας καταρτίσουμε το δικό μας [το λόγο περί του Αγίου Πνεύματος].
ΙΑ. Αυτό [το Άγιο Πνεύμα] ενεργούσε πριν απ' όλα στις αγγελικές και ουράνιες δυνάμεις, σ' όσες είναι πρώτες μετά το Θεό και σ' όσες είναι κοντά στο Θεό. Διότι η τελείωση και η έλλαμψη σ' αυτές και η δυσκινησία ή η ακινησία τους προς το κακό δεν είναι από άλλη αιτία, αλλά από το Άγιο Πνεύμα. Έπειτα [ενεργούσε] στους Πατέρες και τους Προφήτες. Απ' αυτούς οι μεν είχαν θέα του Θεού ή Τον εγνώρισαν [με αποκάλυψη], οι δε προγνώρισαν και το μέλλον, με το να σχηματίζει το Πνεύμα εικόνες στο νου τους και σαν να ήσαν παρόντες συναναστρεφόμενοι όσα επρόκειτο να πραγματοποιηθούν στο μέλλον. Τέτοια είναι η δύναμη του Πνεύματος. Έπειτα [ενεργούσε] στους μαθητές του Χριστού (διότι δεν λέγω για το Χριστό, στον Οποίο παρευρίσκετο [το Άγιο Πνεύμα] όχι ωσάν να ενεργούσε, αλλ' ως συμπαρευρισκόμενο σε ομότιμη σχέση [με Αυτό])· και σ' αυτούς κατά τρεις τρόπους, στο μέτρο πού μπορούσαν να Το δεχθούν, και κατά τρεις καιρούς: πριν να δοξασθεί ο Χριστός με το πάθος Του· αφού δοξάσθηκε με την Ανάσταση· και μετά την Άνοδό Του στους ουρανούς ή την αποκατάσταση, ή όπως και πρέπει να την ονομάσουμε, φανερώνει δε [την ενέργεια αύτη] η πρώτη θεραπεία και κάθαρση από τις ασθένειες και τα πονηρά πνεύματα, η οποία βέβαια δεν γινόταν χωρίς το Άγιο Πνεύμα· και το εμφύσημα [του Κυρίου στα πρόσωπα των μαθητών Του] μετά την τελείωση της [ενσάρκου] οικονομίας, πού είναι φανερά προσθήκη περισσοτέρας χάριτος· και τώρα ο διαμερισμός των πύρινων γλωσσών, που πανηγυρίζουμε. Αλλά το πρώτο έγινε αμυδρά· το δεύτερο, πιο φανερά· και το [τρίτο] τώρα, τελειότερα ... Και δεν παρίσταται τώρα [το Άγιο Πνεύμα] κατά την ενέργεια, όπως πρωτύτερα, αλλά κατά την ουσία , ή όπως αλλιώς θα μπορούσε να το πει κανείς, και μένοντας μαζί τους και μέσα τους [στους αγίους αποστόλους] βοηθός και παραστάτης στο έργο τους(11). Διότι έπρεπε, αφού ο Υιός συνανεστράφη με μας σωματικά, καί Αυτό να φανερωθεί σωματικά(12)· και αφού επανήλθε προς Εαυτόν ο Χριστός, Εκείνο να κατέλθει προς εμάς· και έρχεται μεν ως Κύριο, «πέμπεται» [αποστέλλεται] δε όχι ως κατώτερο. Διότι οι λέξεις αυτές [έρχεται, πέμπεται] φανερώνουν εξ ίσου την ενότητα και ομοτιμία [των προσώπων] παρά χωρίζουν τις φύσεις.
[…]              

Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ

 

Διαβάστε επίσης:

«Περί του Αγίου Πνεύματος», Λόγος ΛΑ' Άγίου Γρηγορίου του Θεολόγου
Η Ορθόδοξη Εκκλησία σαν διαρκής Πεντηκοστή, π. Ιουστίνου Πόποβιτς (†)
Η Πεντηκοστή, εορτή της Αγίας Τριάδος, του σεβ. Μητροπ. Ναυπάκτου & Αγ. Βλασίου κ. Ιεροθέου
Ακολουθίες Πεντηκοσταρίου (α΄ μέρος) και (β΄ μέρος)
Η εικόνα της Πεντηκοστής, Θεοφάνους του Κρητός, 1546, Ιερά Μονή Σταυρονικήτα
Ανάληψις και Πεντηκοστή, Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης Ανθίμου
Οι ιερείς φορείς χάριτος Αγίου Πνεύματος; του Μητροπ. Νικοπόλεως Μελετίου (+)
Μεγάλου Αθανασίου "Λόγος για τους κοιμηθέντες"

Η ωφέλεια από τα μνημόσυνα,  Οσίου Ιωάννου του Δαμασκηνού

Η ανάσταση των νεκρών,  Αγίου Κυρίλλου Ιεροσολύμων

Ενώπιον του θανάτου,  Αγίου Κυπριανού Καρθαγένης

                     
Ακούσματα:
Σάββατον πρὸ Πεντηκοστῆς
Κυριακὴ Πεντηκοστῆς
Δευτέρα Ἁγίου Πνεύματος

Το Ψυχοσάββατο υπό το πρίσμα της Ορθόδοξης Εκκλησίας  [συνέντευξη του Μητρ. Αλεξ/πόλεως Ανθίμου, 2016]

      
Λειτουργικά αναγνώσματα:
Ψυχοσάββατον πρὸ Πεντηκοστῆς
Κυριακὴ Πεντηκοστῆς
Δευτέρα Ἁγίου Πνεύματος

        

και άλλα πολλά, σημαντικά και ψυχωφελή, στο Αφιέρωμά μας στο Πάσχα: «Από την Κυριακή του Θωμά μέχρι την Πεντηκοστή».

    

        

        

 

Κυριακή 27 Μαΐου

  

Ὁ Ὅσιος Ἰωάννης ὁ Ρῶσος
Ὁ Ἅγιος Ἑλλάδιος ὁ Ἱερομάρτυρας
Ὁ Ὅσιος Θεράπων ἡγούμενος τῆς Λευκῆς Λίμνης
Ὁ Ὅσιος Βεδέας ὁ Ὁμολογητής

 
        

            
Δευτέρα 28 Μαΐου

 

 Μνήμη Α’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου
Ὁ Ἅγιος Εὐτύχιος ὁ Ἱερομάρτυρας Ἐπίσκοπος Μελιτινῆς
Ἡ Ἁγία Ἑλικωνίς ἡ Μάρτυς
Ὁ Ἅγιος Ἀλέξανδρος Ἀρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης
Ὁ Ἅγιος Γερμανὸς Ἐπίσκοπος Παρισίων
Ὁ Ἅγιος Νικήτας ὁ Ὁμολογητής Ἀρχιεπίσκοπος Χαλκηδόνας

                                    

         

Τρίτη 29 Μαΐου

          

Ἡ Ἁγία Θεοδοσία ἡ Παρθενομάρτυς
Ὁ Ἅγιος Κύριλλος ἐκ Καισαρείας
Ὁ Ἅγιος Εὐθύμιος ὁ Ἱερομάρτυρας Ἐπίσκοπος Ζήλων
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Νεομάρτυρας ὁ Νάννος
Ἡ Ἁγία Θεοδοσία ἡ Ὁσιομάρτυς ἡ Κωνσταντινουπολίτισσα

Μνήμη Αλώσεως Κωνσταντινουπόλεως από τους Τούρκους, την Τρίτη 29 Μαΐου 1453 (29 Μαΐου)

                              

     

Τετάρτη 30 Μαΐου

        

Ὁ Ὅσιος Ἰσαάκιος ὁ Ὁμολογητής
Ἡ Ὁσία Ἐμμελεία (μητέρα του Μ. Βασιλείου)

                           

    

Πέμπτη 31 Μαΐου

           

Ὁ Ἅγιος Ἑρμείας ὁ Μάρτυρας
Ὁ Ἅγιος Μάγος ὁ Μάρτυρας
Ἡ Ἁγία Πετρονίλα ἡ Μάρτυς
Οἱ Ἅγιοι Κάνδιος, Κανδιανός, Κανδιανέλλη καὶ Πρῶτος οἱ Μάρτυρες
Ὁ Ἅγιος Φιλόθεος Μητροπολίτης Τομπόλσκ
Ὁ Ἅγιος Φιλόσοφος ὁ Ἱερομάρτυρας καὶ οἱ σὺν αὐτῷ Βόρις καὶ Νικόλαος οἱ Μάρτυρες
Ὁ Ἅγιος Ἱερόθεος ὁ Ἱερομάρτυρας ὁ Νέος

                    

     

Παρασκευή 1 Ιουνίου

     

Ὁ Ἅγιος Ἰουστίνος ὁ Μάρτυρας ὁ Φιλόσοφος
Ὁ Ὅσιος Διονύσιος ὁ Θαυματουργός τοῦ Γλουσέτσκ
Ὁ Ἅγιος Θεσπέσιος ὁ Μάρτυρας
Ὁ Ὅσιος Ἀγαπητὸς ὁ Ἀνάργυρος καὶ Ἰαματικός
Μνήμη θαύματος ἀπαλλαγῆς τῆς νήσου Λευκάδος ἐκ τῆς πανώλης
Ὠφέλιμος Διήγησις γεωργοῦ τινος Μετρίου ὀνομαζομένου

                             

       

Σάββατο 2 Ιουνίου

          

Ὁ Ἅγιος Νικηφόρος ὁ Ὁμολογητής Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως
Ὁ Ἅγιος Ἔρασμος ὁ Ἱερομάρτυρας καὶ οἱ σὺν αὐτῷ μαρτυρήσαντες
Ὁ Ἅγιος Εὐγένιος Ἐπίσκοπος Ρώμης
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Μεγαλομάρτυρας ὁ Νέος ὁ Τραπεζούντιος
Ὁ Ἅγιος Δημήτριος ὁ Νεομάρτυρας ὁ ἐκ Φιλαδελφείας
Ὁ Ἅγιος Κωνσταντίνος ὁ Νεομάρτυρας ὁ ἐξ Ἀγαρηνῶν

                                            

               

Επιμέλεια- Διανομή: Καθεδρικός Ι.Ν. Παναγίας Φανερωμένης Χολαργού
Design : ΑΔΑΜ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Εάν δεν επιθυμείτε να λαμβάνετε το Ενημερωτικό, παρακαλούμε πατήστε εδώ
Εάν λαμβάνετε το Ενημερωτικό περισσότερες από μία φορά, παρακαλούμε πατήστε
εδώ