Τεύχος 356  15 Δεκεμβρίου 2017

Εάν επιθυμείτε να λαμβάνετε κάθε εβδομάδα την ΕΤΟΙΜΑΣΙΑ, είτε μόνον εσείς, είτε και κάποια δικά σας πρόσωπα, κάνετε Εγγραφή στο Newsletter μέσα απ’ το δικτυακό μας τόπο.

 

  

Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 2017 – ΤΩΝ ΠΡΟΠΑΤΟΡΩΝ
ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ επισκ. ΑΙΓΙΝΗΣ
Ο Ἀπόστολος
Προς Κολοσσαείς Επιστολή Παύλου (γ΄ 4 – 11)

[Νεκρώσατε τὰ μέλη ὑμῶν τὰ ἐπὶ τῆς γῆς.]

           

Το Ευαγγέλιο
Κατά Λουκάν (ιδ΄ 16-24), κατά Ματθαίον (κβ΄ 14)

[Άνθρωπός τις ἐποίησε δεῖπνον μέγα καὶ ἐκάλεσε πολλούς / Πολλοὶ γάρ εἰσι κλητοί, ὀλίγοι δὲ ἐκλεκτοί.]

           

       

Έρανος Aγάπης 2017


Ερανος αγαπηςΓνωρίζουμε όλοι μας πολύ καλά ότι, οι άνθρωποι δίπλα μας, ειδικά στις ημέρες που ζούμε, αντιμετωπίζουν τεράστιες δυσκολίες. Η απελπισία είναι ζωγραφισμένη καθημερινά στα πρόσωπά τους και κατακυριεύει την καρδιά τους. Το γνωρίζουμε γιατί, πρώτος σταθμός τους στην αναζήτηση ελπίδας, είναι ο Ναός της περιοχής τους, η ενορία τους.
Στόχος και αγωνία της ενορίας μας και του Φιλοπτώχου Ταμείου της είναι ν’ αγκαλιάσει όλη την τοπική κοινωνία, ώστε να συνεχίσουμε ν’ αντιμετωπίζουμε όλοι μαζί, με τρόπο μεθοδικό, τα προβλήματα που δημιουργεί η ποικιλόμορφη κρίση που βιώνουμε και ν’ αναπτύξουμε περισσότερο το προνοιακὸ έργο, ώστε να μην υπάρχει ούτε ένας συνάνθρωπός μας χωρίς να ‘χει εξασφαλίσει κάθε μέρα έστω κι ένα πιάτο ζεστό σπιτικό φαγητό.
Ερανος αγαπηςΓνωρίζουν οι ευλαβείς Χολαργιώτες αδελφοί μας ότι, στο σημείο αυτό, η τοπική τους Εκκλησία επιτελεί σημαντικό έργο. Το γνωρίζουν γιατί, αυτή την προσπάθεια της ενορίας μας, πολλοί την στηρίζουν εθελοντικά και την ενισχύουν οικονομικά. Θέλουμε όμως, αλλά και πρέπει και μπορούμε να κάνουμε όλοι μαζί κάτι παραπάνω.
Για το λόγο αυτό στρεφόμαστε ξανά στην αγάπη σου και σου ζητάμε μια υπέρβαση αυτές τις Άγιες αλλά και δύσκολες για όλους μας μέρες!
Από τις 10 έως τις 17 Δεκεμβρίου, που πραγματοποιείται στα όρια της ενορίας μας ο Έρανος της Αγάπης, με σκοπό να συγκεντρωθούν χρήματα για την ενίσχυση της όλης προσπάθειάς μας για τη στήριξη των ενδεών αδελφών της ενορίας μας, μην κρατήσεις την πόρτα σου κλειστή!
Σ΄ ευχαριστούμε για ό,τι έκανες και κάνεις καθημερινά και σε καλούμε να συνεχίσεις να το κάνεις με την καρδιά σου και με όλες σου τις δυνάμεις! Μην κλείσεις ποτέ τ’ αυτιά και την καρδιά σου στο προσκλητήριο αγάπης!

    
Το Μήνυμα του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου για τον Έρανο της Αγάπης 2017 (διαβάζει ο πρωτοπ. Ιωάννης Καλογερόπουλος)
Η υποκρισία των Φαρισαίων και η κατ’ επάγγελμα επαιτεία, ομιλία του πρωτοπ. Ιωάννη Καλογερόπουλου (Δεκ. 2017)

          

   

  

                

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

«Η ελπίδα της χριστουγεννιάτικης απελπισίας»

του Πρωτοπρεσβυτέρου Αδαμαντίου Αυγουστίδη

                                

proskinisiΠαραμονές Χριστουγέννων και, όπως συμβαίνει όλο και συχνότερα τα τελευταία χρόνια, βλέπουν το φως της δημοσιότητας κείμενα που "καταγγέλουν" ότι έχει χαθεί το νόημα της γιορτής και ότι ο υπερκαταναλωτισμός έχει επιβάλει το ύφος και την κυριαρχία του. Όμως αν απογυμνωθούν οι γιορτές αυτών των ημερών από το φολκλορικό τους στοιχείο, τα ρεβεγιόν, την ευκαιρία για ολιγοήμερες διακοπές και τις υποχρεωτικές οικογενειακές συγκεντρώσεις, "που τις επιβάλουν οι μέρες", τι θα απέμενε άραγε για τους πολλούς που να θυμίζει ότι είναι Χριστούγεννα;
Το ερώτημά μας δεν αντιμάχεται την, δικαιολογημένη άλλωστε, δυσθυμία που καλύπτεται πίσω από τη "γκρίνια". Θέλουμε όμως να προκαλέσουμε τη σκέψη, και γιατί όχι και την ψυχή μας, να αναγνωρίσει ότι όλα αυτά είναι πια δεδομένα και αυτονόητα και η μεμψιμοιρία δεν μπορεί να τα διορθώσει. Το πολύ να τονισθεί και γραπτώς το έλλειμμα νοήματος και να επιδεινωθεί το αίσθημα της πνευματικής μιζέριας και της συναισθηματικής στέρησης που συγκαλύπτει η τεχνητή λάμψη των ημερών.
Είναι φανερό ότι η καταναλωτική έξαρση δεν αποτελεί τη φυσική εκδήλωση μιας ευτυχίας που ζητά εκτόνωση, αλλά λειτουργεί σαν διεγερτικό μιας χαράς που δεν έχει λόγο και νόημα ώστε να εκδηλωθεί αυθόρμητα. Η υπερφωταγωγημένη ερημία των απρόσωπων πόλεων αγωνίζεται να συσκοτίσει τη σχεδόν υπομανιακή υποχρεωτική ευθυμία. Τίποτα όμως δεν μπορεί να κρύψει την κατάθλιψη που φουντώνει τέτοιες μέρες, τις απόπειρες αυτοκτονίας που αυξάνουν και τα "κοριτσάκια με τα σπίρτα" που γίνονται ορατά όσο ποτέ άλλοτε. Στο πνευματικό επίπεδο, άλλωστε, πόσο μακριά βρισκόμαστε από αυτά σχεδόν όλοι μας.
Το να καταφύγει κανείς σε μελαγχολικές διαπιστώσεις είναι εύκολο· και το επόμενο βήμα είναι συνήθως η καταφυγή στο πρόσχημα και στην ψευδαίσθηση των αναμνήσεων του παλιού καλού καιρού, μέχρι να κυλίσουν οι μέρες και να επιστρέψουμε στην ψυχοφθόρα ασφάλεια της ρουτίνας μας.
Ας μην καθηλωθούμε όμως στις θλιβερές διαπιστώσεις, όσο αληθινές κι αν είναι αυτές. Εάν απομακρυνθούμε από την καθυπόταξη της σκέψης μας στην απογοήτευση που γεννά η παρατήρηση αυτών των φαινομένων και προσεγγίσουμε το ψυχολογικό τους υπόβαθρο, μπορεί να οδηγηθούμε σε ενδιαφέρουσες ανακαλύψεις.
Με όποιο τρόπο κι αν προσπαθείται να καταπνιγεί η κραυγή της υπαρξιακής μας αγωνίας, είτε στο θόρυβο των ρεβεγιόν, είτε κάτω από το πέπλο της φαντασμαγορίας και της τεχνητής ευφορίας, η μεταμφιεσμένη κατάθλιψη παραμένει η αληθινή, κυριαρχούσα συναισθηματική κατάσταση. Οι εδικοί γνωρίζουν καλά την αμυντική βουλιμική διάθεση του καταθλιπτικού ατόμου, που προσπαθεί να συγκαλύψει με "στοματικές" ικανοποιήσεις, όπως η καταναλωτική μανία, το έλλειμμα που βιώνει στο συναισθηματικό επίπεδο. Τυπικό το παράδειγμα της συζύγου, που προσπαθεί να ανακουφίσει το καταθλιπτικό άγχος της συναισθηματικής της στέρησης, "σηκώνοντας" τα μαγαζιά. Ο ίδιος μηχανισμός μάς ωθεί να εκφραζόμαστε ψευδοευφορικά στην προσπάθεια να αποφύγουμε τη συναίσθηση του εσωτερικού μας κενού και της δυσθυμικής μας διάθεσης.
Τι μας κάνει λοιπόν ομοθυμαδόν μελαγχολικούς και κατ' ανάγκη συμμέτοχους της προκατασκευασμένης και ψευδεπίπλαστης ιλαρότητας που χαρακτηρίζει το κλίμα αυτών των ημερών; Αν τα Χριστούγεννα ήσαν εξ ορισμού άνευ Χριστού, μια γιορτή του χειμερινού ηλιοστασίου όπως ήταν προχριστιανικά η 25η Δεκεμβρίου, τότε ίσως δεν θα είχαν νόημα οι σκέψεις και οι προβληματισμοί. Θα μπορούσαμε να επαναπαυθούμε στη σιωπηλή συμφωνία ότι κάποιες ευκαιρίες διαφυγής από τη ρουτίνα είναι χρήσιμες· επομένως και να συμβιβαστούμε με την υποταγή στη χρησιμοθηρία του γιορτασμού. Όσο δε πιο εκκωφαντική η ανάπαυλα, τόσο πιο μεγάλη η συγκάλυψη του τραγικού στοιχείου της καθημερινότητας μας.
Όμως το βαθύτερο αίτημα της λύτρωσης μας από τη φθορά, το χρόνο και την αναγκαιότητα δεν μπορεί να απαντηθεί με την υποταγή σε θεσμοθετημένες επιμέρους αναγκαιότητες, έστω διασκεδαστικές, αλλά τελικά πάντοτε φθοροποιές. Πόση χαρά μπορεί να περιέχει ένα πανηγύρι στο οποίο υποτίθεται ότι γιορτάζεται η γέννηση Εκείνου, που θα μπορούσε να μάς λυτρώσει από τη δουλεία της πνευματικής μας ανελευθερίας και της υπαρξιακής μας μιζέριας, όταν Τον έχουμε ήδη εξορίσει από τη ζωή μας και από το νόημα της; Ποιό γαμήλιο γλέντι δικαιολογεί τους πανηγυρισμούς και τις γιορταστικές υπερβολές όταν έχει εκδιωχθεί ο "νυμφίος"; Τέτοιοι "γάμοι" μοιάζουν περισσότερο με κηδείες των οποίων η λαμπρότητα οφείλεται κυρίως στις ενοχές των οικείων παρά στην αγάπη και τη χριστοκεντρική ελπίδα.
Η συγκαλυμμένη μελαγχολία των ημερών μπορεί να κρύβει το ενοχοποιημένο πένθος για τον εξοστρακισμό της ενσαρκωμένης μας ελπίδας· του προαιώνιου Θεού που "παιδίον γέγονεν" και αναζητά εγκάρδιες φάτνες για να τις μετατρέψει, φιλοξενούμενος εκεί, σε οίκους του Πατρός Του.
Παρόλο τον ξεπεσμό της υπάρχει κάτι θετικό και ελπιδοφόρο σ' αυτή τη συνεχώς πιο εκκοσμικευμένη ατμόσφαιρα της γιορτής. Όσο πιο ψευδεπίπλαστα επιμένουμε να τη γιορτάζουμε, πνίγοντάς την σε φως από "νέον" και πλαστικά πλουμίδια, τόσο πιο κούφια και άπελπις θα είναι η γεύση που θα αφήνει. Και τόσο πιο πολύ ο λαός "ο καθήμενος εν σκότει" θα αρχίσει να αναζητά το Μέγα Φως, που το συλλογικό του ασυνείδητο θυμάται πως γνώρισε κάποτε. Ισως λοιπόν τότε να ξαναζητήσει τον αστέρα που οδηγεί στη φάτνη. Στην προσωπική καρδιακή φάτνη του καθενός που θα κατανοήσει ότι όσο ταπεινή και βρώμικη κι αν είναι, ο Χριστός θα την καταδεχθεί, θα την ενοικήσει και θα την μετατρέψει σε σώμα της Βασιλείας του Θεού.
Μέχρι τότε, όσοι από μας θέλουν να βρίσκονται κοντύτερα στη φάτνη παρά στα ανάκτορα του Ηρώδη ας προσπαθήσουμε να ζήσουμε τη γιορτή και τη ζωή μας με τέτοιο τρόπο, ώστε αν κάποιος μας ρωτήσει για το αστέρι των μάγων ή παρατηρήσει τη δική μας πορεία να βρει το σωστό δρόμο. Τότε η χαρά της γιορτής θα ξαναβρεί το νόημα και την αυθεντικότητά της. Τότε, αντί της παθητικής μας συμμετοχής σε ψευδοπαρηγορητικά τηλεοπτικά βαριετέ, ίσως σταθούμε ικανοί να απολαύσουμε την ευφρόσυνη και βιωματική μας συμμετοχή στον χαρμόσυνο ύμνο: "Χριστός γεννάται, δοξάσατε".

Βρείτε το άρθρο και εδώ

    

   

                       

Διαβάστε επίσης:

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΛΟΥΚΑ - Το Μέγα Δείπνο, του Μητροπολίτου Νικοπόλεως Μελετίου (†)
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΛΟΥΚΑ - Το Δείπνο της θεϊκής αγάπης, Χριστάκη Ευσταθίου, Θεολόγου
Το ουράνιο πανηγύρι, Περιοδικό “Ο Σωτήρ“
Η Ενανθρώπηση του Υιού του Θεού, του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού
Το θεολογικό περιεχόμενο και το βαθύτερο νόημα της εορτής των Χριστουγέννων, του Αθ. Παπαδόπουλου, Θεολόγου.
Προεόρτια των Χριστουγέννων, του Καθηγητή (+) Ιωάννη Φουντούλη
Εν όψει των Χριστουγέννων, του Μητροπολίτου Προικοννήσου κ. Ιωσήφ
Τι είπαν οι ποιητές και οι πεζογράφοι μας για τη γέννηση του Χριστού
Χριστουγεννιάτικη ποίηση

   

Και άλλα πολλά στο ΑΦΙΕΡΩΜΑ στα Χριστούγεννα.

     
Ακούσματα:
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙA΄ ΛΟΥΚΑ, Το Μεγάλο Δείπνο της Εκκλησίας [ομιλία Αρχιμ. Συμεών Βενετσιάνου, 2013]
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙA΄ ΛΟΥΚΑ, Η παραβολή του Μεγάλου Δείπνου [ομιλία π. Αθανασίου Μυτιληναίου +, 12/12/1982]
Διονυσίου επισκ. Αιγίνης Απολυτίκιο (17 Δεκεμβρίου) [Ψάλλει ο αρχιμ. π. Νικόδημος Καβαρνός]
Ιδιόμελα των Μεγάλων Ωρών των Χριστουγέννων, Ψάλλει Χορός Βατοπαιδινών πατέρων

               
Λειτουργικά αναγνώσματα:
Κυριακὴ ΙΑ´ Λουκᾶ

   

       

        

       

Κυριακή 17 Δεκεμβρίου

 

Ὁ Ἅγιος Διονύσιος ὁ Θαυματουργός ὁ ἐκ Ζακύνθου, Ἀρχιεπίσκοπος Αἰγίνης
Ὁ Προφήτης Δανιὴλ καὶ τὰ τρία παιδιὰ Ἀνανίας, Ἀζαρίας καὶ Μισαὴλ

                                    

 

Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου

 

Ὁ Ἅγιος Σεβαστιανὸς ὁ Μάρτυρας
Ὁ Ἅγιος Μόδεστος Ἀρχιεπίσκοπος Ἱεροσολύμων

                                    

 
Τρίτη 19 Δεκεμβρίου

  

Οἱ Ἅγιοι Βονιφάτιος καὶ Ἀγλαΐα ἡ Ρωμαία
Οἱ Ἅγιοι Ἠλίας, Πρόβος καὶ Ἄρης οἱ Μάρτυρες
Ὁ Ὅσιος Γρηγέντιος Ἐπίσκοπος Αἰθιοπίας

                                    

         

Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου

          

Ὁ Ἅγιος Ἰγνάτιος ὁ Ἱερομάρτυρας καὶ Θεοφόρος
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κρονστάνδης
Ὁ Ὅσιος Φιλογόνιος
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Νεομάρτυρας ὁ ράφτης ἀπὸ τὴ Θάσο

                              

     

Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου

        

Ἡ Ἁγία Ἰουλιανὴ ἡ Παρθενομάρτυς
και οι συν αυτῆ μαρτυρήσαντες
Ἅγιοι 500 Μάρτυρες
Ἁγίες 130 Γυναῖκες
(πίστεψαν στὸν Χριστὸ διὰ τοῦ μαρτυρίου τῆς Ἁγίας Ἰουλιανῆς, ὁμολόγησαν καὶ μαρτύρησαν)
Ὁ Ἅγιος Θεμιστοκλῆς ὁ Μάρτυρας

                           

    

Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου

           

Ἅγία Αναστασία η Φαρμακολύτρια
Ὁ Ἅγιος Χρυσόγονος

(διδάσκαλος της Ἅγίας Αναστασίας στη Χριστιανική πίστη)
Ἡ Ἁγία Θεοδότη ἡ Μάρτυς καὶ τὰ τρία παιδιά της
Ὁ Ἅγιος Ζωΐλος ὁ Μάρτυρας

                    

     

Σάββατο 23 Δεκεμβρίου

     

Ὁ Ἅγιος Ναοὺμ ὁ Θαυματουργός καὶ Θεοφόρος

Οἱ Ἅγιοι 10 Μάρτυρες οἱ ἐν Κρήτῃ
Ὁ Ὅσιος Νήφων Ἐπίσκοπος Κωνσταντιανὴς
Ὁ Ὅσιος Παῦλος Ἀρχιεπίσκοπος Νεοκαισαρείας

                              

       

Επιμέλεια- Διανομή: Καθεδρικός Ι.Ν. Παναγίας Φανερωμένης Χολαργού
Design : ΑΔΑΜ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Εάν δεν επιθυμείτε να λαμβάνετε το Ενημερωτικό, παρακαλούμε πατήστε εδώ
Εάν λαμβάνετε το Ενημερωτικό περισσότερες από μία φορά, παρακαλούμε πατήστε εδώ